nedeľa 14. januára 2018

RECENZIA: Jo Nesbo - Spasiteľ (Ikar, 2012)

HODNOTENIE:     ****


" - Drahý môj, chápem... Ale koho ste potom zastrelili? -
Gunnar Hagen otáľal s odpoveďou. - Lise, to netušíme. Vieme len to, že býval v kontajneri a v krvi mal heroín. -
- Panebože, Gunnar... -
Položila mu ruku na plece a snažila sa zachytiť jeho pohľad.
- Na tretí deň vstal z mŕtvych, - zašepkal Gunnar Hagen.
- Čo? - 
- Spasiteľ. Zastrelili sme ho v sobotu v noci. A dnes je utorok. Tretí deň. -" (s.370).




Po dlhšom čase som sa opäť vrátil k žijúcej vyšetrovacej legende menom Harry Hole. V príbehu Spasiteľ sa nachádza vo výbornej forme. Teda pokiaľ ide o prácu. So závislosťou od alkoholu je to horšie: "Som nováčik, toto je moje šieste sedenie. Alebo siedme. A zatiaľ som nezvládol prvý krok. Lepšie povedané, viem, že som alkoholik, no mám pocit, že to viem ovládať. Takže už to, že som tu, je paradox. Istému psychológovi som sľúbil, že sem budem chodiť. Je to môj dobrý kamarát. Presviedčal ma, že ak zvládnem nepočúvať táranie o Bohu a duchovne, napokon zistím, že to ozaj funguje. Takže neviem, či si anonymní alkoholici môžu pomôcť sami, no som ochotný to vyskúšať. Prečo nie?" (s.67).
Harryho navyše opustí priateľka Rachel so synom Olegom. Do toho sa mu pripletie do života psychicky labilná Astrid. Na pozadí týchto neľahkých udalostí sa odohrá vražda. Polícia nájde v jednom z kontajnerov mŕtve telo Pera Holmena, mladého narkomana. Stopy vedú k známej vojenskej organizácii, k Armáde spásy, ktorej šéfuje David Eckhohh. Ďalšou obeťou vraždy sa stane Robert Karlsen, brat Jona Karsena
To už má vyšetrovací tím na krku média takmer z celej krajiny. Holeho šéf Bjarne Moller, ktorý nad Harrym držal ochrannú ruku, odchádza do dôchodku a na jeho miesto vymenujú Gunnara Hagena, ktorý vyniká najmä v znalostiach z histórie. Ďalšou osvedčenou členkou tímu je technička Beate Lonnová. Harryho parťákom je Jack Halvorsen, na prípade však bude pracovať viacej policajtov. Toril Liová, Ola Li, psychológ a zároveň Harryho kamoš Aune a informátor z medzinárodnej protiteroristickej organizácie - Alex. Prípad sa začína poriadne zamotávať. Ďalšou obeťou vraždy sa totiž stane žena s nezvyčajne belasými očami, ktorá pochádza z bohatej a zámožnej rodiny - Ragnhild Gilsrupová. Ako spomínané vraždy spolu súvisia?  Zdá sa, že pravdepodobným páchateľom je nájomný vrah Christo Stankič, ktorý zažil hrôzy občianskej vojny v Juhoslávii na vlastnej koži, no Harry napokon dospeje k záveru, že skutočný vrah si pravdepodobne zaplatil odstránenie samého seba....

Výborne vystavaný príbeh, ktorý drží čitateľa do poslednej chvíle v napätí. Zaujímavé postavy (o Harrym je zbytočné sa zmieňovať), dramatické scény, tragické okamihy, zúfalé situácie, ale aj zopár nádejných momentov. A samozrejme čierny humor, ktorý nesmie pri vyšetrovaní závažných činov v žiadnom prípade chýbať. Pevne verím, že niekoľkých ďalších pokračovaní v hlavnej úlohe s Harrym Holem sa v blízkej dobe ešte dočkáme.

"Halvorsen si spomenul, ako Harry raz hovoril, že dobrý vyšetrovateľ sa od toho priemerného líš schopnosťou zabúdať. Dobrý vyšetrovateľ zabudne na situácie, keď ho zradil inštinkt, zabudne na všetky stopy, ktorým veril, a predsa ho zaviedli do slepej uličky, potom začne premýšľať odznova s naivným a rovnako silným nadšením." (s.131). 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára