utorok 23. januára 2018

RECENZIA: Arpád Soltész - Mäso, Vtedy na východe (Ikar, 2017)

"Ten skurvený mafián ťa vlastní. Žiješ v dome, ktorý si si postavil za jeho prachy, jazdíš autom, ktoré si si kúpil za jeho prachy, máš plné igelitky jeho prachov, ktoré si ešte nestihol minúť. A máš s ním dohodu. Keď ti nechá za svojich ľudí prachy, pôjdu von." (s.286).

súčasnosť: Do vzduchu vyletí jeden z najskorumpovanejších ľudí 90 tych rokov, sudca Kešeľa. S hanbou vyletí do vzduchu práve vo chvíli, keď sedí na záchodovej mise a vykonáva potrebu.

kedysi: Veronika Bodnárová, sedemnásťročné dievča, sa počas stretnutia poháda s frajerom, ktorý ju vysadí uprostred horúceho dňa na rozpálenej ceste. Nika (ako ju všetci prezývajú) má obuté vysoké štekle a keďže teplomer ukazuje takmer 35 stupňov, rozhodne sa skúsiť stopnúť nejaké auto. Zastavia jej dvaja típci. Róm Jozef Čonka, prezývaný pre veľké uši Mamut a Vasiľ, divoký Rus, ktorý je večne naliaty vo vodke. S radosťou ponúknu dievčaťu odvoz. Skôr ako sa stihne Veronika spamätať, už sa na nej obaja surovo striedajú v byte, ktorý majú prenajatý od informačnej služby. Toto peklo trvá len pár dní, no Nike to pripadá ako večnosť. Chlapi majú v pláne dievča predať miestnemu mafiánovi Tokárovi do Čiech, no keď zistia, že je neplnoletá, ich myšlienky smerujú k Albánsku...
Veronike sa našťastie podarí ujsť. Kontaktuje políciu, kde sa jej ujmú Mikuláš (Miki) Miko, Šalený Valent a mladý Kováč. Oddeleniu šéfuje skúsená vyšetrovateľka Andrea. Za to, že s nimi bude Nika spolupracovať, sľúbia jej, že urobia všetko preto, aby dostali páchateľov za mreže.
Postupne sa zoznamujeme s ďalšími postavami románu. Miestnym bossom podsvetia Alexandrom Molnárom, známym pod prezývkou Veľký Saša, jeho poskokom Čističom Maxom, ktorý spoločne s vymletými gorilami Patom a Matom vykonávajú pre Sašu špinavú prácu. V kariérnom rebríčku čoraz vyššie stúpa Jakub Molnár, prezývaný Pitbull, ktorý je Veronikin bratanec a zároveň Sašov človek. Skupina okolo Veľkého Sašu je úzko prepojená nielen s ľuďmi z informačnej služby (Mešterom, prezývaným aj Kábel a Semanom), ale aj so sudcami (skorumpovaný chlap v talári Kešeľ, advokát Rajtman).  Dá sa povedať, že si vzájomne pomáhajú a ťahajú jeden druhého z problémov. Potom tu máme ešte Rusa, ktorého všetci poznajú pod menom Generál. Generál sa stará o východnú hranicu, cez ktorú sa veselo prevážajú imigranti a pašujú ukrajinské cigarety a alkohol. A potom je tu ešte malý, bezvýznamný pašerák menom Andrej, ktorého okrádajú všetci a všade.
Policajt Miki Miko má nadštandartné vzťahy s novinárom Pavlom (Palim) Schlesingerom, s ktorým narazia na ukážkový podvod súvisiaci so sociálnymi dávkami vyplácanými v zahraničí slovenským Rómom.

súčasnosť: O život príde kedysi vplyvný advokát Rajtman. Ďalší človek, ktorého meno sa v deväťdesiatych rokoch spájalo s podsvetím.

kedysi: Polícia odprace Veroniku do bezpečia, kde sa o ňu nonstop stará teplý Igor a bývalý profesionálny vojak s pochybnou minulosťou, Roman. Nike medzičasom prischne  povesť obyčajnej radodajky, ktorá si celý únos vlastne vo veľkom užívala. Vzťah Veronikiných rodičov sa rozpadá, sestra sa s ňou nerozpráva, Nikina povesť je totálne zničená.
Polícia, informačná služba a podsvetie  uzavrú tichú dohodu, že sa zbavia nepohodlného Mamuta. Na túto akciu spoločne najmú Pitbulla, ktorému dokonca vybavia prepustenie u sudcu Kešeľa. Akcia však dopadne úplným fiaskom. Veľký Sašo mizne zo scény a na jeho miesto nastúpi odpisovaný Mamut. Nika sa sťahuje do Prahy.

súčasnosť: Mamut alias Jozef Čonka oslavuje päťdesiate narodeniny. Zorganizuje  ich vo veľkom štýle. Všetci sa výborne zabávajú. Mamut si užíva s nafukovacou figurínou, ktorú dostal ako darček, keď v tom nastane explózia. Ďalšia významná postava deväťdesiatych rokov je odstránená.
Pali Schlesinger má dohodnuté stretnutie so slávnou pornoherečkou Romanou De Ville, s ktorou má spraviť pikantné interview.

Najväčšou prednosťou románu je jednoznačne realistické zobrazenie deväťdesiatych rokov a nelichotivá situácia tesne po páde mečiarizmu. Vďaka častému striedaniu postáv, naberá príbeh na dynamike. Atmosféru východného Slovenska dokresľujú dialógy v nárečí. Postavy v románe pôsobia uveriteľne, nie je to žiadny boj dobra so zlom, situácia je oveľa komplikovanejšia: "Miki bol realista. Vedel, že boj so zločinom sa nedá vyhrať, len bojovať. Ak už mal nejaký gauner vyviaznuť bez trestu, nech je to pre jeho ochrancov aspoň problematické, drahé a nepríjemné.
Schlesinger si policajtov tiež neglorifikoval ani nedémonizoval. Na to ich už videl priveľa." (s.131).
Príbeh nie je nijak mimoriadny, v podstate taká klasická zápletka, ktorá vyústi až k najvyšším špičkám štátu. Ani záver nie je zvlášť šokujúci, nie je problém pomerne skoro identifikovať, kto sa skrýva za postavou pomstiteľa. To však nie je až také podstatné. Autor občas zbytočne dopovedá veci, ktoré si čitateľ dokáže domyslieť aj sám ( napr. postava Jakuba Molnára na strane 292). Na druhej strane si cením, že nijaký happyend sa nekoná, určite by len pokazil celkový dojem z románu.
Arpád Soltész neprišiel s ničím prelomovým (toto všetko už v podstate dávnejšie priniesol Dominik Dán, len v menej surovej podobe a v inej časti Slovenska), napriek tomu už len kvôli realistickému zobrazeniu spoločnosti v deväťdesiatych rokoch sa kniha určite oplatí prečítať.