utorok 16. januára 2018

RECENZIA: František Kozmon - Potkan (Ikar, 2016)

HODNOTENIE:   **

"Čo sa páchateľa týka, je veľmi pravdepodobné, že to nebola jeho prvá vražda. Zatiaľ nemám podrobné informácie, a žiaľ, nebola som na mieste činu, no z toho, čo som počula, vrah vystavil obeť v kanalizácii napospas potkanom. Akoby tým chcel niečo odkázať, prípadne zanechať výstrahu. Tým ponížením chcel možno naznačiť, že muž, ktorého zabil, pre neho nie je nič viac, len potkan." (s.60).

Kde bolo tam bolo, bol raz jeden policajt menom Marek Wolf, ktorý akoby z oka vypadol slovenskému komisárovi Richardovi Majerovi, v podaní Juraja Baču, zo seriálu Komisár Rex. Aj Marek má svojho psa, huskyho, s čudným menom Fenrira (meno údajne pochádza zo severskej mytológie). Wolf prilieta z Kanady, v ktorej prežil niekoľko rokov. V súčasnosti má tridsať štyri a pokúša sa začať nový život na Slovensku. Hneď po príchode ho vymenujú za krajského vyšetrovateľa (nikto netuší prečo) a ujíma sa prvého prípadu. Polícia našla mŕtve telo istého chlapíka menom Jakub Frídel, ktorý sa živil tým, že vyťahoval na známe osobnosti rôznu špinu. Je tesne pred prezidentskými voľbami, takže práce mal ako na kostole. Marek sa zoznamuje so svojim vyšetrovacím tímom. Karolom Luptákom, ktorý pripomína Šímečku v podaní Lukáša Latináka (z vyššie spomínaného seriálu Komisár Rex), sexi hovorkyňou policajného zboru Denisou Krajčírovou (nechápem úlohu tejto ženy vo vyšetrovacom tíme, okrem toho, že spáva s Marekom Wolfom) a Petrou Sivákovou, ktorá pracuje vo vyšetrovacom tíme ako kriminálna psychologička (mám pocit, že táto žena by sama potrebovala psychológa) a celému tomuto akože vysoko odbornému tímu šéfuje plukovník Ružička (toto meno si zapamätajte, pre príbeh je táto postava dosť podstatná, našťastie autor to nezabudne čitateľovi hneď niekoľkokrát zdôrazniť).
Začína sa teda vyšetrovanie vraždy. Do podozrenia sa dostanú aj dvaja prezidentskí kandidáti Igor Greguš a takisto bohatý, vplyvný nezávislý kandidát Michal Molnár, syn Miloslava Molnára, ktorý založil rodinné impérium. Čiernou ovcou rodiny je Martin Molnár, Michalov mladší brat, ktorý v minulosti znásilnil jednu mladú ženu (správaním pripomína Kukučínovho Neprebudeného premiešaného so Steinbeckovým Lennym z diela O myšiach a ľuďoch, hoci Martin Molnár napočudovanie nie je mentálne zaostalý, asi len momentálne). V deväťdesiatych rokoch sa istý Roman Drobný rozhodol podnikať. Zásluhou svojho švagra Dušanova Zachara prišiel o peniaze, ktoré si vzal ako pôžičku na podnikanie. Romanova žena Júlia pracovala v tom čase ako Molnárova osobná sekretárka. Rozhodla sa, že získa peniaze tým, že sa vyspí s Miloslavom Molnárom. A tu sa začína kolotoč udalostí, ktoré vyvrcholia dvojnásobnou vraždou...

Marek Wolf je nevydarenou paródiou na seriózneho vyšetrovateľa. Je to trápny pozér, s mizerným zmyslom pre humor, s krásne vyšportovaným telom a filozofickými pseudonázormi. Pri stretnutí s ním padá väčšina žien do kolien (ťažko povedať, čo ich k tomu vedie, asi Marekov intelekt). Príbeh je slabým odvarom aspoň priemernej detektívky, neprináša nič nové, postavy sú schematické, ťažko uveriteľné, priam nesympatické. Záver sa snaží byť prekvapujúci, čo sa autorovi vcelku aj podarí, no takým spôsobom, že je to až smiešne.
Slabé, zlé, o ničom. Premýšľam, čo je na knihe pozitívne, možno len fakt, že sa nejaký slovenský autor pokúsil napísať tradičné krimi zo slovenského prostredia. Nevyšlo.