utorok 30. januára 2018

RECENZIA: Isaac Bashevis Singer - Láska a vyhnanstvo (Argo, 2017)

"Jedl jsem a snil s otevřenýma očima. Pomstil jsem se za Dachau a Zbonšin. Vrátil jsem Čechum Sudety. Založil jsem židovský stát v Jeruzalémě. Protože jsem vládl celému světu, zakázal jsem jednou provždy jíst maso a ryby a lov jsem postavil mimo zákon. Zavádění nového pořádku na zemi  mě natolik  zaměstnalo, že mi vystydla káva." (s.329).

Silno autobiografický príbeh zo začiatku 20. storočia o chlapcovi, ktorý vyrastá v konzervatívnej židovskej rodine riadiacej sa prastarými tradíciami. Chlapcov otec je rabín a matka je ženou v domácnosti. Má ešte staršieho brata, Jošuu, ktorý má na neho silný vplyv.
Hlavný hrdina románu už od detstva hľadá odpovede na zložité životné otázky: Aký zmysel má v živote bolesť a utrpenie? Prečo je Stvoriteľ k ľuďom neraz taký ľahostajný? Ako trinásť ročný číta náročné filozofické diela, aby našiel odpovede na svoje otázky. Vedie diskusie aj s otcom a starším bratom. Ako postupne dospieva, zmieruje sa so skutočnosťou, že niektoré z jeho otázok nebudú nikdy zodpovedané. Po vzore svojho brata sa pokúša o literárnu tvorbu. Píše svoje prvé poviedky a úvahy. Ako dospievajúci muž sa čoraz častejšie objavuje v klube spisovateľov, v ktorom môže viesť zmysluplné diskusie. Prvá svetová vojna a jej následky ešte viacej narušia jeho, už aj tak dosť komplikovaný vzťah k Stvoriteľovi. Hoci má literárny talent a viaceré jeho diela sú v odborných kruhoch, ale aj čitateľskou verejnosťou vnímané pozitívne, on sám o svojej tvorbe pochybuje. Hillel a Aaron Cejtlinovci (otec so synom), tvorcovia jidiš literatúry, výrazným spôsobom ovplyvnia tvorbu hlavného hrdinu. Počas dospievania sa mladý muž zoznámi s Ginou Halbstarkovou, dvakrát rozvedenou ženou a zároveň svojou prvou veľkou láskou. Hoci vekovo by mohla byť jeho mamou, on si tento rozdiel neuvedomuje a nechá sa plne unášať vášňou. Gina je zvláštna žena, ktorú fascinujú, ba priam sexuálne vzrušujú otázky týkajúce sa smrti. Údajne je neustále v kontakte so svojou mŕtvou babičkou, ktorá jej našepkala, že jej významným spôsobom zasiahne do života oveľa mladší muž. Zoznámia sa tak, že on potrebuje ubytovanie a ona má voľnú izbu. Spočiatku si obaja plnými dúškami užívajú vášnivé chvíle, no časom sa Gina mladému mužovi zunuje a zisťuje, že existujú aj iné ženy. Dokonca sa za Ginu začína istým spôsobom hanbiť. Čoraz viacej podlieha Štefe Janovskej, ktorá je však zasnúbená s Markom, za ktorým má už čoskoro vycestovať za more. Marek sa však medzičasom zamiluje do Angličanky, čím sa nášmu mladému mužovi naskytne šanca na vzťah. Lenže zatiaľ čo plánuje spoločnú budúcnosť so Štefou, ona sa stihne vydať za iného.
Konečne sa mu podarí vydať svoj debutový román, lenže politická a spoločenská situácia v Poľsku sa natoľko zhorší, že je nútený pred hrozbou nacizmu odísť do Spojených štátov, kde už ako uznávaný novinár pôsobí aj jeho starší brat Jošua. Tam náš hrdina spoznáva ďalšie dve ženy, ktoré výrazným spôsobom zasiahnu do jeho života. Zošu a Nešu. V Spojených štátoch pokračuje v kariére publicistu a spisovateľa. Amerika mu síce poskytuje pocit bezpečia a relatívnej slobody, no na druhej strane sa v nej cíti osamelý a stratený. Príbeh sa končí v období, keď má autor zhruba tridsať päť rokov a premýšľa, čo má robiť ďalej so svojim životom.

Kniha by sa dala rozdeliť do troch častí. V tej prvej hlavný hrdina ešte ako chlapec hľadá Boha a odpovede na svoje zložité otázky. V druhej časti sa snaží preraziť ako spisovateľ a zároveň spoznáva ženy, vzťahy a sex. V tretej časti, ktorá sa odohráva prevažne v Spojených štátoch, spoznáva pocit samoty a opustenosti.
Veľmi zaujímavá kniha, ktorá pomerne otvoreným spôsobom odhaľuje život a dospievanie chlapca vyrastajúceho v ortodoxnej židovskej rodine. Nevyhýba sa spochybňovaniu Boha, sexu ani otázkam týkajúcich sa zmyslu života. Súčasťou príbehu je reálne zobrazenie politického a spoločenského života vo vtedajšom Poľsku, ktoré ohrozovali najskôr Rusi, neskôr Nemci, aby ho v tridsiatych rokoch úplne spláchla vlna nenávisti voči židom nielen zo strany nacistov, ale aj samotných Poliakov.
Osobne ma najviac pohltila prvá časť románu, v ktorej autor ešte ako malý chlapec hľadá odpovede na zložité otázky prostredníctvom čítania filozofických kníh a vášnivých diskusií. Naopak, najmenej zaujímavou bola pre mňa posledná časť, odohrávajúca sa prevažne v Spojených štátoch, ktorej chýbali silnejšie emócie, ktoré by ma dokázali ako čitateľa viacej strhnúť. Ale inak zaujímavý román, ktorý odkrýva zložitú a pre náš ťažko pochopiteľnú komunitu ortodoxnej židovskej obce.