streda 10. januára 2018

RECENZIA: Charles Bukowski - Nikomu nezvoní hrana (Argo, 2017)

HODNOTENIE:   ****                                          JANUÁROVÁ KNIŽNÁ SRDCOVKA

"Charles Bukowski - jeho autorský styl...
     Vybrousil si ho tak, že popíjel pivo z litrovek, balil si tabák Prince Albert do papírku Zig Zag a odtrhával od sebe rvoucí se psy..." (s.66).

"Probudil jsem se s cizí ženou v cizí ložnici v cizím městě. Byl jsem k ní přitisknutý zezadu, na pejska, péro v kundě. Měla ji úplně horkou a já byl ztopořenej. Když jsem lehce přirazil, zasténala. Vypadala, že spí. Měla dlouhé tmavé vlasy. Tak dlouhé, že jsem je zčásti měl na obličeji. Musel jsem je ze sebe sundat, abych se mi líp dýchalo. Znovu jsem přirazil. Měl jsem kocovinu. Vytáhl jsem ho z ní, překulil se na záda a snažil se zrekonstruovat včerejšek.
     Přiletěl jsem sem před pár dny, kvuli čtení. To jsem měl kdy... včera. Tohle město bylo zrovna v kurzu. Před dvěma týdny tu měla čtení Kandelová. Ještě předtím se národní gardě podařilo ubodat pár študáku bajonety. Mám rád města, kde to žije. Čtení bylo v pohodě. Otevřel jsem si flašku a postupně se propil až na dno. Vedení univerzity a katedra angličtiny od toho na poslední chvíli daly ruce pryč a nakonec si mě zaplatili sami studenti.
     Po čtení byl večírek. Vodka, pivo, víno, skotská, gin, whisky. Seděli jsme na zemi, popíjeli a tlachali. Sedla si vedle mě jedna buchta... dlouhé černé vlasy, a když se usmála, vepředu ji chyběl zub. A ten chybějící zub mě dostal. Takže takhle se to teda semlelo." (s.68).

Názov Nikomu nezvoní hrana si Charles Bukowski vypožičal od Ernesta Hemingwaya (v češtine sa román Komu zvonia do hrobu prekladá ako Komu zvoní hrana). Zbierka obsahuje  viac ako štyridsať, prevažne krátkych poviedok, z ktorých väčšina nebola doteraz knižne publikovaná. Okrem príbehov kniha obsahuje aj niekoľko Bukowskeho zamyslení, úvah a otvorených názorov na rôzne témy. Nevyhýba sa ani politike a kritike viacerých vrchných predstaviteľov moci. Inak sú poviedky veľmi rôznorodé. Od drsnej kritiky adresovanej známej novinárke (s.117), až po návrat Bukowskeho do detstva, do čias, keď chodil na základnú školu (s.123), staneme sa svedkami jedného všedného večerného dialógu manželského páru, ktorý sa zmení na slušnú hádku (s.135), pozrieme sa na príbeh hráča amerického futbalu, ktorý nezvládol slávu (181), vychutnáme si drsný chlapský western (s.186), ďalej poviedku o mimozemšťanoch, ktorí potrebujú na našej planéte vybudovať zinkové pristávacie dráhy a pomilovať naše pozemšťanky (s.196), budeme krútiť hlavou nad bláznivým riešením manželskej krízy, ktoré vyvrcholí odchodom páru do džungle a následnou naháňačkou chlapa s opicou (s.203), strasie nás pri čítaní brutálneho príbehu o dvoch zlodejoch, ktorí sa rozhodnú vykradnúť honosnú vilu mediálne známeho moderátora (s.219), staneme sa súčasťou surového únosu lietadla s mrazivým záverom (s.229), v podobnom duchu na nás zapôsobí poviedka pod názvom Let do pohody, kde sa v nečakanej chvíli zjaví pasažierom aj únoscom... Boh? (s.236), totálny nášup nám pripraví poviedka s názvom Prdel z pánaboha, ktorá je drsnou paródiou na Adolfa Hitlera a jeho fašizmus. Harry zareaguje na inzerát, ktorý ponúka lacné bývanie. Autorom inzerátu je samotný fuhrer, ktorý je celé dni zavretý vo svojej izbe a snaží sa vytvoriť dokonalého nadčloveka (s.258). Záverečná poviedka, ktorá dala názov aj celej zbierke (Nikomu zvoní hrana) sa nesie v kafkovskej atmosfére. Policajti naložia chlapíka do auta, celou cestou ho surovo mlátia a nútia ho k priznaniu k niečomu, o čom nemá poňatie (s.271).

Výborne zostavená zbierka poviedok plná humoru, alkoholu, sexu, vulgarizmov, zamyslení, lásky, nenávisti a zaujímavých postáv. Proste Charles Bukowski

"V čenošských čtvrích nasadili kulomety a začali kvapňe řešit tamější bytovou otázku. - Nejsem rasista, - prohlásil Wallace, - ale když je někdo chudej nebo černej, je to jeho chyba. - (s.36).

"Vetšině z nás se přihodí láska 2krát, 3krát za život, zbytek je sex a kamarádství, a to je samej problém, bolest a sláva..." (s.65).