pondelok 22. januára 2018

RECENZIA: Dan Brown - Pôvod (Ikar, 2018)

HODNOTENIE:  ****

" - Takže ako sa na Zem dostal život? Inými slovami, odkiaľ pochádzame? -  Edmund sa usmial. - V nasledujúcich minútach na to dostaneme odpoveď. No verte mi, že nech tá odpoveď vyznie akokoľvek ohromujúco, je to len polovica toho, čo sa dnes dozvieme. -  Pozrel rovno do kamery a zlovestne sa usmial.  - Vysvitne, že to, odkiaľ pochádzame, je vrcholne fascinujúce... ale kam smerujeme, je vrcholne šokujúce. - " (s.438).

Autor, ktorého viaceré rebríčky zaradili medzi najvplyvnejších ľudí sveta, sa po rokoch vracia na literárnu scénu s dlho očakávaným románom s názvom Pôvod.

Opäť sa stretávame s harvardským profesorom Robertom Langdonom, ktorý má niečo po šesťdesiatke, no stále je vo výbornej mentálnej aj fyzickej kondícii. Je pozvaný na veľkolepú prezentáciu do Guggenheimovho múzea v Bilbau, kde má jeho bývalý študent a veľký obdivovateľ Edmund Kirsch odhaliť tajomstvo, ktoré otrasie náboženskými aj vedeckými základmi:
" - Dobre. Spýtam sa ťa teda takto - aké dve základné otázky si kladie ľudstvo odnepamäti?-
Langdon sa zamyslel.  - Nuž, zrejme - ako sa to všetko začalo, nie? Odkiaľ pochádzame? -
Presne tak. A druhá otázka z toho vyplýva. Nie, odkiaľ pochádzame, ale... -
- Kam smerujeme? -
Áno! Tieto dve záhady sa nachádzajú v samom jadre ľudskej skúsenosti. Odkiaľ pochádzame? Kam smerujeme? - " (s.63).
Pochopiteľne, že udalosť takého významu vzbudí celosvetový záujem a aj z tohto dôvodu všade vládnu prísne bezpečnostné opatrenia. Akciu navyše moderuje Ambra Vidalová, snúbenica španielskeho kráľa Juliana, ktorá je zároveň aj riaditeľkou múzea. Langdona sprevádza po múzeu Kirschov geniálny superpočítač Winston (trochu mi pripomína robota z americkej komédie osemdesiatych rokov Číslo 5 žije).
Je pochopiteľné, že odhalenie Edmunda Kirscha vzbudzuje u viacerých predstaviteľov svetových náboženstiev vážne obavy. Aj preto nikoho až tak neprekvapí, že skôr ako stihne Edmund predstaviť verejnosti svoj šokujúci objav, zasiahne ho guľka. Vzhľadom na to, že Edmund Kirsch bol Vidalovej blízky kolega a priateľ, ani ona sa už necíti od tej chvíle bezpečne. Spoločne s profesorom Langdonom utekajú z múzea preč a začína sa veľká naháňačka španielskymi uličkami. Prenasledovaná dvojica má za pätami nielen kráľovskú stráž, ale aj konzervatívnu palmariánsku cirkev...

Príbeh sa tentoraz odohráva v Španielsku, aj preto sa stretneme napríklad s Gaudího geniálnou architektonickou stavbou Sagrada Familia, ktorá hrá v príbehu pomerne dôležitú úlohu, alebo so štadiónom Camp Nou, ktorý je neodmysliteľne spojený s futbalovým klubom FC Barcelona. Dan Brown píše príbeh tak, že pri jeho opisoch máte pocit, akoby ste kráčali ulicami mesta po boku hrdinov románu. Významnú úlohu v príbehu zohráva aj anglický básnik, filozof a mystik William Blake.
Viaceré teórie Edmunda Kirscha sú podložené logickými úvahami aj vedeckými teóriami. Napriek tomu Brownov román treba brať v prvom rade ako fikciu, ako veľmi príjemnú zábavu a hru autora s čitateľom. Odkiaľ pochádzame a kam smerujeme? Dan Brown sa pokúsil túto otázku zodpovedať vo svojom najnovšom románe. Ako sa mu to podarilo, posúďte sami.

Osobne si myslím, že po fenomenálnom úspechu Da Vinciho kódu boli ďalšie voľné pokračovania len slabým odvarom originálu. Autor si dal od profesora Langdona dlhšiu pauzu a veľmi mu to prospelo. Pôvod má svieži nádych, je vtipný, ponúka skvelé opisy španielskych kultúrnych a historických skvostov a viacero dramatických a akčných momentov. Postavy sú trošku šablónovité, rozdelenie je podobné ako v amerických westernoch na dobrých a zlých, ale to až tak neprekáža. Navyše je tu superpočítač Winston, ktorého si okamžite obľúbite.
Takže podčiarknuté a podtrhnuté. Dan Brown sa vrátil v skvelej forme, ponúka román, ktorý pobaví, ale  donúti vás aj k zamysleniu. Pravda je niekedy len iný uhol pohľadu na skutočnosť. Naďalej však platí, neberte dielo príliš vážne a zachovajte si zdravý odstup. Dan Brown totiž miluje konšpiračné hry.

" - A čo ak Edmond objavil tretiu možnosť? - nadhodila Ambra a v hnedých očiach sa jej zablyslo. - Čo ak práve to tvorí časť jeho objavu? Čo ak dokázal, že ľudský druh nepochádza od Adama a Evy, ale nie je ani výsledkom darwinovej teórie? - " (s.213).