utorok 28. februára 2017

RECENZIA: C.D. Payne - Zázrak v plechovke (Jota, 2017)

HODNOTENIE:  *****

"Nabrala ždibec Zázračného krému a přetřela mi  s ním nádobíčko. Aby prej nebylo tak citlivé. Pak mi navlíkla kondom a shodila župan" (s.95).

Spojené štáty americké, 50. roky. "Wilder, kterí neměl školu nikdy rád, zastával názor, že většina lidí jde na vysokou jenom proto, aby vypadli z domu, nemuseli narukovat a zašukali si" (s.11).
Wilder S. Flint je osemnásť ročný chlapík, ktorému ušla snúbenica Dolores Batemanová, s ktorou sa poznajú od štyroch rokoch, s úspešným majiteľom firmy - Zázrak v plechovke, Boydom Wagstaphom. Wilder je rozhodnutý obehať všetky jarmoky v Štátoch, kým svoju priateľku nenájde. Cestou stretne viacero stopárov, ktorí mu robia spoločnosť. Študenta čiernej pleti privyrábajúceho si tým, že hľadá predplatiteľov rôznych časopisov, muža v stredných rokoch, ktorému ušla manželka s iným a on ju chodí každý rok na helloween sledovať k jej domu, no najväčšmi ho ovplyvní Verity Warrenová, mladá slečna, ktorá odišla z domu, aby zažila nejaké veľké dobrodružstvo. Čím viacej času Wilder s Verity na cestách spoločne trávia, tým sú si bližší. Príde však deň, keď Wilder konečne nájde svoju snúbenicu a musí spraviť dôležité životné rozhodnutie, ktoré sa týka dvoch krásnych mladých žien...

Veľmi príjemná letná road movie, počas ktorej si skvelo oddýchnete. Obe postavy Wilder aj Verity sú charizmatické, od začiatku si získajú vaše sympatie. Veľmi sa mi páči najmä humor a sarkastický slovník mladého dievčaťa: "Nechápu, proč ta kniha sklidila tolik odsudku- meditovala, když si bez ptaní vzala další burger. -Je v ní jenom sedmdesát zmínek o pohlavním styku, děvětatřidcet o nemanželském těhotenství a sedm o potratech" (s.90).
"-Kolik to má stránek?-
Verity nalistovala na konec. -Jenom devět set sedmdesát dva. Puvodní rukopis románu byl údajně pětkrát delší, ale nakladatel měl pocit, že by pár stromu na téhle planetě pěci jen mělo zustat" (s.78).
"-Tak Wildere, čím chceš být, až vyrosteš? A neříkej, že mariňák.-