sobota 4. februára 2017

RECENZIA: Ben H. Winters - Posledný policajt - Problémový svet (Ikar, 2016)

HODNOTENIE: ***

"Nevedel som, kam Jean zmizla. Cortez zostal v suteréne. Ja som sa zobudil na prízemí. Dámska toaleta bola plná mŕtvol a v mužskej ležalo len jedno telo. Nico zomrela. Pes ostal na farme. Nemal som ani potuchy, koľko je hodín...aký je deň..."  (s. 247).

Záverečná časť trilógie uzatvára nielen osud posledného policajta Hanka Palaceho, ale celého ľudstva. Do zrážky s asteroidom ostáva štrnásť dní a svet sa nachádza v dezolátnom stave: "Červené mestá ovládalo násilie: horeli v nich požiare, ovládali ich lúpežné bandy, odohrávali sa v nich prestrelky za bieleho dňa, obyvatelia plienili obchody s potravinami alebo bránili svoje zásoby, ich domy boli obliehané. Len z času na čas sme stretli policajta v aktívnej službe. Videli sme príslušníkov národnej gardy strážiacich červené mestá v malých skupinkách - ťažko povedať, či oficiálne alebo neoficiálne -,odvážnych mladých, ktorí krikom vyzývali obyvateľov na dodržiavanie poriadku a strieľali do vzduchu." (s.88).

Hank je odhodlaný nájsť svoju nezvestnú sestru, ktorá sa pripojí k skupine anarchistov, čo naivne veria, že existuje geniálny vedec Doktor Pilula, ktorý dokáže zrážke asteroidu v poslednej chvíli zabrániť: "Potreboval som Nico nájsť, skôr ako nastane koniec sveta a prídu zemetrasenia, záplavy a všetko ostatné. Tak veľmi som ju túžil vidieť, že ma zaplavila vlna tepla ako oheň vnútro pece. Ak sa mi ju nepodarí nájsť, uvidieť, objať a ospravedlniť sa jej za to, že som jej dovolil odísť, rozhorí sa naplno a celého ma pohltí:" (s.31)

Po svete putuje Hank Palace, posledný policajt, spoločne so svojim verným psom Houdinim, hľadá svoju nezvestnú sestru, pričom stretáva viaceré bizarné  postavy v horiacich ruinách bývalých veľkomiest. A do zrážky s asteroidom ostávajú už len dva týždne...Má ľudstvo nejakú šancu na prežitie?

Román Problémový svet uzatvára katastrofickú trilógiu Bena H. Wintersa- Posledný policajt. Príbeh sa číta pomerne jednoducho, najväčším pozitívom knihy je vykreslenie atmosféry pred zánikom Zeme, ktorá pripomína McCarthyho postapokalyptický román Cesta
Posledný policajt nepatrí medzi nezabudnuteľnú trilógiu, ale je to vcelku kvalitná literatúra. Absentuje v nej však viacej čierneho humoru (na spôsob Nesbovho Harryho Holeho alebo Dánovho Richarda Krauza či Galbraithovho Cormorana Strikea) a taktiež viacej dramatických scén a zaujímavejšie rozuzlenie celého príbehu, hoci posledné vety majú v sebe isté poetické čaro. Takže celkovo, keď to mám celé zhodnotiť, tak taký lepší priemer. Ale viem si to predstaviť ako dobrý námet pre katastrofický film.