nedeľa 19. februára 2017

TOP 8 (ČESKÍ SPISOVATELIA)

Tentoraz som sa rozhodol trošku bližšie pozrieť na českých autorov a ich diela, ktoré najväčšmi zasiahli moje čitateľské srdce. Je to čisto subjektívny pohľad, preto to neberte ako nejaký oficiálny rebríček. Navyše poradie v tomto prípade nehrá žiadnu úlohu, preto si ho môžete poprehadzovať podľa seba. Zameral som sa predovšetkým na novších autorov, keďže tých mám načítaných oveľa viacej ako tých, ktorí písali v predošlom období dejín. 



1. Jaroslav Forglar - český autor, ktorý výrazne zasiahol do môjho detstva. Kedže som chodil na skaut, jeho knihy ma ovplyvňovali ešte silnejšie ako väčšinu mojich rovesníkov. Samozrejme najväčší zážitok pre mňa predstavovali knihy Záhada hlavolamu a Stínadla se bouří, pri ktorých som ani nedýchal. Veľmi sa mi páčila aj seriálová verzia zo šesťdesiatych rokov, ktorá mala miestami hororovú atmosféru. 
ďalšie známe knihy - Chlapci od Bobrej rieky, Chata v Jazernej kotline, História Svornej sedmy

2. Bohumil Hrabal -. mal som to šťastie, že keď som čítal jeho knihy, bol som v tom čase v Prahe, kde som brigádoval počas vysokej školy. Jeho knihy vtedy vychádzali ako príloha nejakého časopisu a o to silnejšie ma zasiahli. Čítať ich v pražských uličkách alebo na nábreží Vltavy bolo skutočným zážitkom. Najradšej mám tieto Hrabalove diela: Nežný barbar, Obsluhoval som anglického kráľa, Príliš hlučná samota, Postřižiny,  Perličky na dně
ďalšie známe knihy - Slavnosti sněženek, Inzerát na dum, ve kterém už nechci bydlet, Ostře sledované vlaky, Skřivánci na niti

3. Milan Kundera - počas vysokej školy mal na mňa silný vplyv aj tento skvelý český autor, žijúci už dlhé roky vo Francúzsku. Jeho Směšné lásky pokladám za to najlepšie, čo v poviedkovej tvorbe vôbec vyšlo. Nezabudnuteľné sú Kunderove romány -  Žert, Valčík na rozloučenou, Nesnesitelná lehkost bytí 
ďalšie známe knihy - Život je jinde, Majitele klíču, Druhý sešit směšných lásek, Třetí sešit směšných lásek

4. Franc Kafka - hoci tvorba tohto svojského autora je skromná, svojou silou pôsobí dodnes. Jeho romány Proces a Zámok som prečítal počas štúdií na vysokej škole v Nitre a na pár dní som upadol do pesimistickej nálady. Sú to skvelé diela, ale musíte sa pripraviť na prílev negatívnej energie. Horor, a sci fi prvky nájdeme v Kafkovom bizarnom diele Premena. Známa je aj autorova korešpondencia s otcom, s ktorým si príliš nerozumel a listy s intelektuálkou Milenou Jesenskou.
ďalšie známe knihy - Amerika

5. Miloslav Švandrlík - jeho meno je medzi čitateľmi menej známe, ale keď spomenieme román Černí baroni aneb Válčili jsme za Čepičky, určite budete mať jasno. Podľa románovej predlohy vznikol skvelý český seriál, v ktorom stvárnil svoju životnú úlohu Pavel Landovský, predstaviteľ majora Halušku. Málokto vie, že Švandrlík písal aj tvorbu pre deti. Osobne som prečítal štyri knihy dobrodružstiev - Žáci Kopyto a Mňouk, ktoré mali dovedna dvanásť dielov a v detstve som sa na nich veľa nasmial. Na motívy ďalšej z jeho kníh vznikla česká filmová komédia Doktor od jezera Hrochu.  

6. Karel Čapek - český autor svetových parametrov. Jeho tvorba bola veľmi všestranná, Čapek bol skutočnou osobnosťou. Za iných okolností by s veľkou pravdepodobnosťou získal Nobelovu cenu za literatúru. 
najlepšie diela - Krakatit, Vojna s mlokmi, R.U.R, Bílá nemoc, Matka

7. Jaroslav Hašek -. stačí spomenúť jediný jeho román a nie je treba nič dodávať - Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války. Švejk sa stal na dlhé desaťročia akýmsi prototypom českého človeka. Výraz "svejkovina" sa v podstate používa dodnes.

8. Michal Viewegh - meno si spravil hneď prvým autobiografickým románom Báječná léta pod psa, ktorý bol veľmi úspešne sfilmovaný. Aj na základe jeho ďalšieho románu vznikla úspešná česká filmová komédia - Účestníci zájezdu. Ja som sa veľmi zabavil pri jeho knihe Vybíjená, ktorá bola taktiež nedávno sfilmovaná. Myslím si, že v minulosti písal Viewegh kvalitnejšie veci, posledné roky už viacej kalkuluje s čiateľským vkusom. Nie je to úplne zlé, ale Vieweghov potenciál je niekde úplne inde. Samozrejme, veľký vplyv na autorovu tvorbu má aj jeho nepriaznivý zdravotný stav, s ktorým zápasí už niekoľko rokov.   
ďalšie známe knihy - Román pro muže, Román pro ženy, Výchova dívek v Čechách
  

Česi majú aj skvelú poéziu, preto musím na tomto mieste spomenúť aspoň dve veľké mená: 

- Jaroslav Seifert

Jiří Wolker

     

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára