nedeľa 5. februára 2017

RECENZIA: Dominik Dán - Cela číslo 17 (Slovart, 2007)

HODNOTENIE:  *****

"Mal som to vidieť a pochopiť už vtedy. Nevidel som a nepochopil som. Bol som hlupák? Bol som slepý a hluchý? Bol som... iba zamilovaný. Boli ste niekedy zamilovaní? Tak ste boli slepí a hluchí tiež! A hlupáci" (s.52).

Bol raz jeden chlapec menom Kamil Puskailer, ktorý sa v pionierskom tábore zoznámil s krásnym dievčaťom Júliou Bakovou. Kamil bol obyčajný chalan z obyčajnej rodiny, ktorému to však mimoriadne pálilo v matematike, Júlia bola naopak dievča z veľmi dobrých pomerov, no v škole jej to veľmi nešlo. Po škole sa aj s požehnaním Julkinho bohatého otca vzali, Kamil sa sústredil na vedeckú dráhu, zatiaľ čo Julka túžila preraziť ako herečka. Narodil sa im syn, ktorý dostal meno po otcovi, no manželia sa od seba čoraz viacej vzďaľovali. Kým Kamil Puskailer tvrdo pracoval na univerzite, na ktorej získal titul docent, Julka robila kariéru herečky cez posteľ. Odmenou jej boli len malé, bezvýznamné vedľajšie úlohy v zabudnutých filmoch. Kamil začal svoju manželku podozrievať z nevery a preto si najal súkromného detektíva, ktorý mu poskytol až príliš veľa dôkazov... Pár dní na to sa Kamil  na oslave svojich narodenín poriadne opil (v jeho prípade sa to stávalo len výnimočne) a v návale zlosti premiešaného s vypitým množstvom alkoholu, vylepil manželke poriadnu facku. Potom padli štyri výstreli...

Kamila Puskailera odsúdili za vraždu manželky na trinásť rokov väzenia. "Stále bola krásna. Jej nefarbené blond vlasy, modré oči, prsia trochu vylepšené tvrdou podprdou a silikónom a postava... pôrod na nej nebolo vôbec vidno. Stále bola krásna. Aj pre mňa. Načo by som ju zabíjal?" (s.75). Kamil prežíva väzenské peklo medzi najhoršími odsúdencami, ktorých len sotva možno nazvať ľuďmi. Našťastie si prikloní na svoju stranu riaditeľa väznice, ktorý potrebuje pomoc s doučovaním svojho syna Petra, keďže o pol roka ho čakala maturita. Peter, aj s nemalou podporou Kamila, zmaturuje s vyznamenaním, a z odsúdeného docenta a čerstvého maturanta sa stanú priatelia. Kamil na Petrovu radu spíše ceruzkou do zošita svoje pamäte, v ktorých sa zdôverí aj o svojej nevine z manželkinej vraždy.
Zošit sa šťastnou náhodou dostane do rúk špičkového vyšetrovateľa Richarda Krauza, ktorý sa na vlastnú päsť pustí do veľmi nebezpečnej hry, keďže chápadlá chobotnice siahajú až k vysoko postaveným mužom zákona. To však v tej chvíli Krauz ešte netuší...

Spoločne s Červeným kapitánom je Cela číslo 17 pre mňa najlepším kriminálnym románom Dominika Dána. Výborný dramatický príbeh plný napätia, ktoré trvá až do poslednej strany, skvelý záver románu, typický Dánov čierny humor, veľmi zaujímavé postavy, osvedčená partia vyšetrovateľov (Krauz, Chosé, Tlstý Váňa, Burger s Hanzelom), scény z väzenského prostredia, jednoducho knihu som si úžasne vychutnal.