sobota 31. marca 2018

RECENZIA: Robert Merle - Mandrapur (Argo, 1993)

"- Kladete si otázku, jak skončí tento let, Sergie? Třeba nemá žádný cíl... Má snad sám život nějaký cíl? - " (s.193).

Rozprávačom a zároveň hlavným hrdinom románu je pán Sergius. Britský diplomat ovládajúci dvanásť jazykov. Jedného dňa na pustom letisku  v Roissy - en France nastupuje do lietadla, okrem pána Sergiusa, ďalších štrnásť ľudí. Mladý nemecký homosexuál Robbie, agent CIA Blavatski, francúzsky diplomat Caramans, tlstý Grék Christophulos, taliansky playboy Manzoni, zákerná stará Francúzska Murzecová, dve svojské americké priateľky pani Boydová a pani Banisterová. Pani Banisterová pochádza z aristokratickej rodiny. Potom je tu bohatý francúzsky podnikateľ Jean Baptiste Pacaut a jeho švagor a zároveň obchodný spoločník, Bouchoix. Mladšiu generáciu zastupuje charizmatické dievča Michou, ktorá cestuje za snúbencom a záhadná pani Edmonda. Okrem toho sa v lietadle nachádza ešte dvojica nenápadných Indov (podrobné rozmiestnenie cestujúcich aj s nákresom nájdete na strane 27). Na celú situáciu dohliada krásna letuška, ktorej meno sa nedozvieme. Všetci cestujúci sedia v prvej triede, takže si užívajú pohodový let. Po čase sa však veci začnú komplikovať. Najprv to odštartujú medziľudské konflikty spôsobené odlišnosťou ľudských pováh. Potom pasažieri odhalia, že v pilotnej kabíne nikto nesedí a lietadlo riadi niekto neznámy na diaľku. Vo vypätej situácii dôjde k únosu lietadla a na palube sa nachádza droga pod názvom Oniril. Zdá sa, že niekto sa dobre zabáva, zatiaľ čo cestujúci zažívajú skutočné peklo. Zdá sa, že osud celej posádky je spečatený.

Najväčšou devízou románu je atmosféra v lietadle. Autor ju dokázal vykresliť takým reálnym spôsobom, že budete mať pocit, akoby ste sa ocitli na palube lietadla spolu s ostatnými cestujúcimi. Príbeh má niekoľko prekvapujúcich momentov, vrátane záveru. Určite najzaujímavejšou časťou knihy sú vypäté medziľudské vzťahy počas letu. Je to hlboká sonda do ľudských charakterov, ktoré odhaľujú tie najtemnejšie miesta duše. Sú tu však aj slabšie pasáže, ktoré uberajú na dramatickosti. Celkovo však vydarená kniha, ktorú možno zaradiť medzi zlatú klasiku dobrodružných románov.