piatok 30. marca 2018

RECENZIA: David Gibbins - Križiacke zlato (Columbus, 2007)

" - Je tu niečo lepšie. Oveľa lepšie. - Keď sa k nemu priblížila, všimla si, že má na tvári kropaje potu, aj keď v miestnosti bolo dosť chladno. Odtisol nabok jeden z kameňov a zmizol v stene.
      - Poďte sem za mnou. -
O chvíľu sa s ním Maria tlačila v neveľkom priestore, hnedé vlnité vlasy aj kožené sako jej pokryla vrstva prachu. Keď uvidela, čo majú pred sebou, vyprchal z nej všetok hnev. Robotníci sa prebúrali do meter širokej miestnosti ukrytej tesne za múrom katedrály. Maria sa naklonila a pozrela dolu. Bolo tam napoly zbúrané špirálovité schodisko, pamiatka z dávnejších čias, pred mnohými rokmi zamurovaná a zabudnutá. Asi tri schody pod nimi bolo schodisko zahádzané úlomkami a kúskami skaly, ktorá vyzerala  ako rozpadnutý pieskovec pokrytý vrstvou červeného prachu. Maria sa naklonila ešte hlbšie, aby lepšie videla. Svetlo baterky žiarilo spoza jej hlavy." (s.41).

minulosť: menóra (svietnik z rýdzeho zlata) je najposvätnejší symbol židov. A po Arche dohody a Svätom grály aj najhľadanejší predmet v dejinách ľudstva. Posledná stopa týkajúca sa menóru sa stráca v roku 1204...

súčasnosť: Jack Howard je typickým románovým archeológom 21. storočia. Dobre vyzerá, ovláda viacero svetových jazykov, vie si poradiť v každej životnej situácii. Práve sa potápa v mori, neďaleko Istanbulu, kde sa mu podarí nájsť dôležitý objav, zatiaľ čo jeho kolegyňa, Marija de Montisová, nájde v knižnici dôležitú šifru. Najlepšie na tom všetkom je, že Howardov a Montisovej objav do seba zapadajú. Začína sa veľké dobrodružstvo, ktorého cieľom je križiacke zlato (vzácna menóza). Súčasťou tímu je Grék Costas Kazantazakis, írsky kňaz Patric O Coonor a Marijin talentovaný asistent Jeremy Haverstok. Proti nim stojí vnuk vysoko postaveného nacistu Antona Poellnera, Andrius Reksnys, prezývaný, podľa jedného z vikingských bohov, Loki. Nesmieme zabudnúť na tajomný spolok, ktorý si hovorí Bratstvo Felág. Budeme mať možnosť spoločne s hrdinami románu precestovať Antarktídu, Istanbul, Mexiko, brehy Karibiku... Samozrejme nemôže chýbať Vatikán, Švajčiarska garda, nacistická ideológia, jednoducho jedno všetko, na čo si len spomeniete. Ako to dopadne? Asi to nebude až také prekvapujúce. Alebo?

Ako fanúšik Indiana Jonesa som mal po dlhšom čase chuť na oddychový dobrodružný román. Viacerí literárni kritici charakterizujú Davida Gibbinsa ako zmes Indiana Jonesa a Dana Browna. Na Indiho je to málo zábavné a charizmatické, na Dana zase málo dramatické a konšpiratívne. Tešil som sa, že, ako v správnom dobrodružnom románe, to aspoň na chvíľu zaiskrí medzi Jackom a Marijou, prípadne, že slečna vedkyňa predvedie svoje prednosti, no nič z toho sa nekoná. Je tu toho nasekaného viac ako dosť a zároveň nič. Vikingskí bohovia, nacisti, križiaci, starovekí Rimania, skryté poklady, tajné šifry...
Nič originálne, priemerní hrdinovia, málo dramatickí príbeh, teórie, o ktorých sme už sto krát počuli a čítali. Ak je jediným vašim cieľom vypnúť mozog a nechať sa unášať dejom, potom Gibbinsov román splní vaše predstavy. Nič viacej však od neho nečakajte.