sobota 10. marca 2018

RECENZIA: Angela Marsonsová - Hra na smrť (Ikar, 2017)

" - Samozrejme, že si pamätám, - odvetil. Výraz na tvári sa mu vôbec nezmenil.  - Bolo však už neskoro, alebo nie? -
Tracy cítila, ako sa červená od hanby ešte viac. Mal pravdu a dobre to vedela. Spočiatku bola rovnako zvedavá ako ostatné dievčatá a pár chvíľ si dokonca užívala, že sa smiali z niekoho iného, nie z nej. Čo skoro jej však zovrelo žalúdok a rozbehla sa k dverám.
Nechcela, aby sa niekto cítil tak ako ona. Ibaže Graham mal pravdu. Mala ísť po pomoc skôr.
- Graham, mrzí ma... -
Zdvihnutou rukou jej naznačil, aby mlčala.  - Aj tak už na tom nezáleží, Tracy. Teraz si na rade ty. -
Vtedy pochopila, že umrie." (s.351).

Inšpektorka Kim Stoneová má pred sebou ďalší náročný prípad. Vo výskumnom centre Westerley, ktoré sa zaoberá pozorovaním ľudského tela v rôznych štádiách rozkladu, nájdu mŕtve telo mladej ženy, ktoré neskôr identifikujú ako Jemim Lowoová. Obeť má rozmlátenú lebku a okolo úst jej lietajú stovky múch. Okrem toho nájdu v blízkosti aj telo muža v rozklade, ktoré pre svoje potreby nazvú Bob. Neskôr ho identifikujú ako Ivora Grogana. To však zďaleka nie je všetko. Na rad príde Isobel Jonesová, ktorá, rovnako ako predošlá obeť, utrpí ťažké poranenia hlavy. Nejakým zázrakom sa jej však podarí prežiť. Na Westerleyho farme polícia objaví ďalšie mŕtveho telo. Aj tentoraz ide o mladú ženu vo veku okolo tridsať rokov, ktorá však v zemi leží už niekoľko rokov. Pár dní na to zmizne známa novinárka miestnych novín, Tracy Frostová.
Kim Stoneová so svojim tímom, ktorý vedie šéf inšpektor Woodward, sa pustí do vyšetrovania. Mladý policajt Dawson, skúsený detektív Bryant, vyšetrovateľka Stacey, špičkový patológ Keith, no vzhľadom na zložitosť prípadu je povolaná aj žena s prezývkou Doktorka A a forezný osteoarcheológ Daniel Bate, ktorý v minulosti prežil s inšpektorkou Stoneovou krátky milostný román.
Medzi podozrivými sa ocitnú viaceré mená. Okrem iných aj šéf výskumného centra profesor Christian Wright, jeho kolegyňa, entomologička Catherine Evansová, priateľ jednej z obetí Simon Roach, sexuálny násilník Larry...
Zdá sa, že obete spája nejaký spoločný zážitok z minulosti a toto všetko sú len dôsledky.

Kim Stoneová rozhodne nepatrí k vzorným policajtom. Často porušuje príkazy, riadi sa vlastným inštinktom, diplomacia je pre ňu neznámy pojem. Žije samotárskym životom. Jazdí na ťažkej motorke a voľné chvíle trávi so svojim psom Barneym. No hovoria za ňu skvelé výsledky a tie prekryjú všetky jej nedostatky.

Kriminálny román na jedno použitie, ktorý sa číta pomerne ľahko. Kniha je rozčlenená na kratšie kapitoly, takže napriek takmer štyrom stovkám strán ju bez problémov prečítate za jeden deň. Už v predošlom románe som naznačil, že postava Kim Stoneovej mi nie je príliš sympatická, ale to by bolo trochu povrchné hodnotenie, lebo antipatia voči postave nemusí automaticky znamenať, že nie je autorsky kvalitná. Napriek všetkému mi Kim nesedí. Neviem si pomôcť. Neraz sa mi zdá jej konanie rozporuplné, dokonca nezmyselné. Príbeh nie je najhorší, no Marsonsová ho miestami trochu zbytočne komplikuje, len aby ho viacej zamotala, čo je škoda. Niektoré zvraty sú celkom zaujímavé, ale nečakajte priveľmi šokujúce vyvrcholenie, mohlo by sa stať, že budete sklamaní.
Dosť ma zaráža miliónová predajnosť autorky, lebo jej romány mi prídu ako priemerné jednorázové záležitosti. Ale to je vec vkusu a názoru.