piatok 16. marca 2018

RECENZIA: Ivan Kolenič - Ako z cigariet dym (Slovart, 2004)

HODNOTENIE:   *

"A upír vo fraku, s cylindríkom a s paličkou v ruke len ku mne sa náhlil. Len pár krokov a stálo predo mnou priveľmi mladé dievča, ešte takmer dieťa, nebyť tej neskorej nočnej hodiny. Vo fraku oblečené dievča. Placho sa usmiala a spýtala sa, či nie som náhodou šiši, a prečo tam sedím v tej mláke ako rošošón, že prechladnem, dostanem chrípku typu A a dva týždne sa nepohnem z postele. Trošíčku sa potom poošívala tá diva v čudáckom prestrojení, a nestačil som sa ani prekvapiť a už sedela pri mne. Až to čvachtalo, keď sa jej zadoček dotkol dna mláky, a hneď som sa na ňu osopil, povedal som jej, že sa nemusí opičiť za každým opilcom, a ona tam v tej noci sedela vedľa mňa v kaluži pod splnom mesiaca, pravdepodobne tiež jedna z polonámesačných, celá premrznutá a schúlená akoby sama do seba, do svojich galaxií..." (s.20).



Túto knižku mi pred rokmi daroval jeden kamarát, no dostal som sa k nej až teraz.

Marcel je lúzer, ktorý pracuje v starinárstve, vlastníkom ktorého je mafia. Robí dokonalé falzifikáty umeleckých diel, ktoré sa potom predávajú bohatým zberateľom ako originály. Majiteľom starinárstva je istý Štolc. Súčasťou obchodu, v ktorom Marcel pracuje, je aj sexshop, kde poskytujú svoje služby šikovné dievčatá - Stoša, Eržika a Vaľa. Marcel chodí s typickou pipinou Annou Máriou, no osud mu jedného dňa prihrá do cesty mladučkú Perlu Ružinskú, prezývanú Džekina, a on sa osudovo zamiluje...

Jednou z veľkých výhod tejto novely je jej stručnosť. Myslím si, že keby šlo o román, mal by som dosť veľký problém ho vôbec dočítať. Veľmi slabý príbeh, erotické scény nepôsobia vzrušujúco, skôr vyznievajú komicky, slovosled ako z čias Štúra, priveľa "zdrobneničiek", ktoré ma neskutočne vytáčali a metafory na úrovni nadržaného pubertiaka. V závere príbehu pribudli ešte mená ako Esmeralda a Hedviga, ktoré len rozšírili panoptikum príšerných postáv. No proste des od začiatku do konca. Ak to mal byť príbeh o láske, potom som to asi nepochopil. Toť vsio.  

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára