piatok 9. marca 2018

RECENZIA: Blake Crouch - Temná hmota (Zelený kocúr, 2017)

HODNOTENIE:   ***                            KNIHA MESIACA MAREC

"To je záhada. Sú však náznaky. Väčšina astrofyzikov tvrdí, že sila udržujúca pokope hviezdy a galaxie - to niečo, vďaka čomu funguje celý náš vesmír - , má svoj pôvod v teoretickej substancii, ktorú nemôžeme merať ani priamo pozorovať. Vedci ju nazývajú tmavou hmotou. A táto tmavá hmota tvorí väčšinu známeho vesmíru. 
 - Ale čo to presne je? - 
 - To nikto nevie naisto. Fyzici neustále vymýšľajú ďalšie teórie, aby vysvetlili jej pôvod a podstatu. Vieme, že má gravitáciu ako bežná hmota. no skladá sa z niečoho celkom iného.
 - Nová forma hmoty. - 
 - Presne tak. Niektorí zástancovia strunovej teórie si myslia, že tmavá hmota by mohla vysvetľovať existenciu mnohovesmíru. - 
 - Daniela sa na chvíľu zamyslí a potom sa spýta:  - Takže všetky iné reality... kde   sú? - " (s.123).  



" - Čisto hypoteticky, - poviem.  - Vedec, profesor fyziky žijúci tu v Chicagu. Nie je síce taký úspešný, ako si to predstavoval, ale je šťastný, väčšinou spokojný a ženatý, - pozriem na Danielu a myslím na to, čo o nej Ryan povedal v galérii, - so ženou svojich snov. Majú spolu syna. Majú dobrý život.
Jedného dňa sa tento muž vyberie do baru, aby sa stretol so svojim dávnym priateľom, spolužiakom z univerzity, ktorému prednedávnom udelili významnú cenu. Na ceste domov sa niečo stane. Nikdy sa nevráti. Unesú ho. Čo sa udeje potom, nie je celkom jasné, ale keď muž znovu nadobudne vedomie, nachádza sa v laboratóriu niekde na juhu Chicaga a už nič nie je také, aké bolo. Jeho dom je iný. Už nie je profesor a nie je ženatý s tou ženou." (s.101).   

Jason Dessen učí na strednej škole kvantovú mechaniku. Mal šancu dotiahnuť to na výnimočného vedca, no keď sa im s manželkou narodil syn, kariéra musela ísť bokom. Občas sa zamýšľa nad tým, ako by sa uberal jeho život, keby Daniela pred štrnástimi rokmi neotehotnela a nepriviedla na svet Charlieho
Jason sa práve chystá do baru, aby pogratuloval svojmu dávnemu priateľovi a spolužiakovi Ryanovi Holderovi k získaniu významného vedeckého ocenenia, ktorého by sa za iných okolností dočkal možno práve on...
Všetko sa zdá byť v najlepšom poriadku. Jason a Dessen si spoločne vypijú a zaspomínajú na staré dobré časy. Keď sa Jason vracia späť domov, za rodinou, prepadnú ho neznámi muži. Donútia ho sadnúť za volant a odšoférovať auto k opustenému skladu. Tam ho zviažu a pichnú mu do tela neznámu drogu.

"Nie som boháč.
Môj život má hodnotu len pre mňa a pre mojich blízkych. Nikdy ma nezatkli, nikdy som nespáchal zločin.
Nikdy som sa nevyspal so ženou iného muža.
Jasné, stane sa, že v premávke občas niekomu ukážem vztýčený prostredník, ale to je Chicago." (s.20.). 

"Poviem ti, čo viem, Daniela. Ty a ja žijeme v mojom byte vo štvrti Logan Square. Máme štrnásťročného syna, ktorý sa volá Charlie. Som priemerný profesor na Lakemonte. Ty si úžasná manželka a matka, ktorá obetovala svoju umeleckú kariéru, aby mohla zostať doma. A teraz ty, Ryan. Ty si slávny neurovedec. Ty si získal Paviovu cenu. Ty si prednášal po celom svete. A viem, že to znie ako absolútne šialenstvo, ale nemám mozgový nádor, nikto sa so mnou nezahráva a neprišiel som o rozum." (s.104). 

" - Pozri, možno mi uveríš a možno nie, ale musíš vedieť, že ja verím tomu, čo hovorím. Nikdy by som ti neklamal. -
Toto je asi najbizarnejšia chvíľa, akú som zažil odvtedy, čo som sa prebral v laboratóriu: sedím na posteli v hosťovskej izbe v byte ženy, ktorá je aj nie je moja manželka, rozprávam jej o našom synovi, ktorého sme zjavne nikdy nemali, a o živote, ktorý sme spolu neprežili." (s.109). 

Keď sa Jason preberie, všetko vyzerá inak. Vo svete, v ktorom sa prebral je svetovo uznávaným vedcom. Jeho žena je slávna umelkyňa a práve chystá veľkolepú výstavu svojich obrazov. Nemajú však spolu syna, naopak, Daniela chodí s jeho najlepším priateľom Ryanom. Chlap menom Leighton Vance začne Jasonovi tvrdiť, že sa práve vrátil zo štrnásť mesačnej misie a ako jediný prežil riskantný experiment. V novej realite pracuje Jason v súkromnom laboratóriu Velocity Laboratory, ktoré vedie spoločne s Leightonom. Jason je úplne hotový. Všetko na čom mu záležalo je preč a navyše sa ho niektorí ľudia pokúšajú zabiť. Stal sa súčasťou nejakého spiknutia, za ktorým stojí niekto mocný a vplyvný? Alebo mu len preskočilo a teraz sa nedokáže zaradiť späť do normálneho života? 

Spočiatku skvelý akčný thriller na spôsob Bessonovho Kuriéra sa postupne mení na klasický sci -fi príbeh, ktorému však dochádza napätie. Postava Jasona je celkom fajn, no časom akoby sa prestala vyvíjať. Príbehu nechýba originálny námet, ale jeho potenciál sa dal podľa môjho názoru využiť ešte o niečo lepšie. Priznám sa, že nie som nejaký veľký fanúšik sci - fi, takže tí, ktorí tomuto žánru holdujete, pokojne si pridajte jednu hviezdičku navyše.        

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára