streda 7. marca 2018

RECENZIA: Robert Merle - Až delfín prehovorí (Argo, 2013)

" - Tak dobře, já vám něco povím. Je to dávno, žili jsme na zemi, jedli jsme věci, které rostou na zemi, a byli jsme šťastní. Potom jsme byli vyhnání ze země a donucení žít ve vodě. Ale země nám chybí, myslíme na ni stále, proto rádi plaveme u břehu a vidíme lidi." (s.169).

Henry Sevilla je uznávaný vedec, ktorý spoločne so svojim tímom experimentuje s delfínmi. Jeho tím tvoria: Michael - rebel a veľký odporca Vietnamskej vojny, nevýrazný Peter, zhovorčivá Suzy, nepríťažlivá Maggie, feministka Lisbeth, Sevillova príťažlivá mladá asistentka Arlette a skúsený Bob Manning. Po tom, čo Michaela zatvoria do väzenia, lebo odmietne narukovať do vojny, v tíme ho nahradí mlčanlivý Simon
Vedecká skupina doktora Sevillu pozoruje správanie dvojice delfínov - Ivana a Bessie (neskôr ich premenujú na Fa a Bi). Všetci sú unesení tým, čo všetko tieto morské cicavce dokážu. Nielen pokiaľ ide o intelektuálnu, ale aj citovú stránku.
Príbeh sa odohráva v sedemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia, v čase, kedy je svet rozdelený na dva póly. Spojené štáty vynakladajú veľké materiálne aj ľudské zdroje vo Vietnamskej vojne. Aj preto tajné bezpečnostné zložky hľadajú všetky možné aj nemožné spôsoby, ktorými by dokázali zaskočiť nepriateľa. Keď sa armáda dozvie o práci doktora Sevillu, okamžite sa s ním skontaktuje. Vysoko postavený dôstojník Lorrimer, tajný agent, ktorý vystupuje pod prezývkou Mr.C., člen námorníctva David Adams, tí všetci tlačia na Henryho Sevillu, aby prenechal ďalší výskum s delfínmi armáde.
Z delfínov sa medzičasom stanú skutočné celebrity. Doktor Henry ich naučí rozprávať po anglicky, vďaka čomu môžu vyjadrovať svoje pocity a myšlienky. Tínedžeri v škole začnú nosiť tričká s podobizňou Fa a Bi, športové mužstvá po celej krajine používajú logá delfínov, televízia nakrúti úspešný animovaný seriál o delfínoch, novinári sa predbiehajú v záujme o rozhovor s Fa a Bi
Napokon sa situácie chopí americká vláda, ktorá delfíny doktorovi Sevillovi jednoducho vezme, s odôvodnením, že odteraz ich služby potrebuje námorníctvo. Henry Sevilla je zúfalý. Má pocit, akoby mu vzali vlastné deti. Uvidí ešte niekedy Fa a Bi? A spoznajú ho, keď mu armáda náhodou jedného dňa nejakým zázrakom delfíny predsa len vráti?

Robert Merle napísal román, ktorý sa v mnohom podobá Čapkovmu dielu Válka s mloky. Kam môže človek zájsť vo svojich vedeckých pokusoch? Spojené štáty americké sa predháňajú so Sovietskym zväzom, kto z nich ďalej a vyššie doletí, kto vyvinie dokonalejšiu zbraň, kto si podrobí viacej krajín, ktoré budú pod mocenským vplyvom jedného alebo druhého bloku.
Nejde o klasický román, príbeh je na viacerých miestach prerušovaný dlhými dialógmi, ktoré vedie doktor Sevilla s armádou a vládou, podrobne sú opísané jednotlivé experimenty s morskými cicavcami a samotný dej je občas naozaj len v úzadí.

Určite zaujímavá kniha, ktorou sa v jednom zo svojich dielov inšpiroval napríklad aj najznámejší animovaný seriál Simpsonovci. Treba priznať, že na románe sa za tých bez mála päťdesiat rokov podpísal čas. Niektoré teórie a názory už nie sú veľmi aktuálne. Ak si to však odmyslíte, potom si určite celkom bez problémov vychutnáte tento starší dobrodružný príbeh s prvkami sci -fi, ktorý je zároveň aj akýmsi varovaním, čo sa môže stať, keď sa človek začne hrať na Boha.