streda 14. marca 2018

RECENZIA: Ursula Poznanski, Arno Strobel - Cudzinec (Knižný klub, 2018)

HODNOTENIE:   ***                    NAJOČAKÁVANEJŠIA KNIHA MESIACA MAREC

"- Je to složité, nemám tolik času. Vy hrajete velkou roli ve všem, co se stalo, až příliš velkou roli, než aby vás nechali na pokoji. - Tupý zvuk, jako by se zavřely dveře od auta.  - Existují všechny informace, které byste chtěla mít, a když zustanete dost dlouho naživu, také se k vám dostanou, ale momentálně mi prostě musíte věřit. Ukliďte se někam do bezpečí, jinak budete brzy mrtvá jako Erik." (s.191).

Eric Thieben, sa tak ako každý pracovný deň, aj dnes, vracia domov z práce a teší sa na svoju snúbenicu Joannu Berriganovú. Aké je však jeho prekvapenie, keď ho jeho budúca manželka nespoznáva a nechce ho pustiť do ich spoločného domu.

Erik pracuje ako IT -čkár, je vedúci oddelenia v prestížnej počítačovej firme. Joanna je fotografka na voľnej nohe. Pochádza z Austrálie, ale už nejaký čas žije a pracuje v Nemecku.
Erik je zúfalý. Zo všetkých síl sa snaží, aby si jeho snúbenica na neho spomenula, no všetky jeho pokusy zlyhávajú. Začína mať pocit, že do ich života vstúpil niekto tretí a snaží sa ich zničiť. Ale kto to môže byť? Joannina najlepšia kamoška Ela? Erikova bývalá priateľka Nadine Balkeová? Majiteľ firmy Gabor? Šéf projektu Geiger? Alebo Erikov kolega Bernhard Morbach? A možno nitky siahajú oveľa, oveľa vyššie. Keď už sa zdá, že Erik a Joanna si, napriek absencii jej spomienok, opäť k sebe nachádzajú cestu, ona sa ho pokúsi zabiť. Gabor poprosí Erika, aby vyzdvihol dôležitých obchodných partnerov na železničnej stanici. Vo chvíli, keď Erik odparkuje auto pred vstupnou halou, dôjde k obrovskej explózii, ktorá si vyžiada mnoho nevinných ľudských životov. Ide o klasický teroristický útok alebo je v tom niečo iné?
Erik v tej chvíli nadobudne pocit, že jediný komu môže ešte veriť, je len on sám. Našťastie svoj názor čoskoro zmení.

"Upije si z kávy a sáhne po cukřence. - Ty si nedokážeš představit, že by chtěl mít svuj klid, kdyby ho dneska propustili? Že nestojí o další konfrontaci se ženou, která ho nejdřív miluje, pak nepoznává, pak ho k sobé pustí blíž, ale jen proto, aby ho skoro zabila?" (s.150).

Spočiatku napínavý thriller, ktorý vás pripúta na niekoľko desiatok strán k stoličke, bohužiaľ priskoro poodhalí svoje najlepšie karty, na základe ktorých si pomerne jednoducho domyslíte, ako to celé vlastne je. Erik a Joanna, ako hlavné postavy, utiahnu necelé dve tretiny príbehu, potom je to skôr už taký slabší dojazd. Je pozitívom, že príbeh na striedačku rozprávajú raz jeden a potom zase druhý, čím sa nám naskytne zaujímavá možnosť vidieť príbeh z dvoch uhlov pohľadu. Výborný námet (na ten som však u autorky zvyknutý už z jej predchádzajúcich románov pre mládež Saeculum a Erebos) tentoraz ostal nedotiahnutý. Je to určite škoda, lebo jej snaha ostala niekde na pol ceste. Začiatok knihy je jeden z najlepších rozbehov, aké som v románe zažil, no postupne akoby hrdinom dochádzala energia a autorom nápady.