štvrtok 22. marca 2018

RECENZIA: M.J. Arlidge - Na koho to slovo padne (Ikar, 2016)

"Netušila, čo sa v škatuli skrýva, no prestávalo sa jej to páčiť. Niečo umelé? Živé zviera? Žalúdok jej našepkával, aby škatuľu prelepila a počkala na Alana, ale chlapci dobiedzali a vôbec... zaťala zuby a otvorila vrchnák.
Zvrieskla a nemohla prestať, hoci očividne desila vlastné deti. Vystrašene k nej priskočili, no zahnala ich preč. Keď sa vzpierali a dožadovali vysvetlenia, schmatla ich za golier, vyhodila z kuchyne a popritom stále ziapala. Volala o pomoc. Uvítala by akúkoľvek.
Škatuľa zostala v miestnosti. Vrchnák visel a z vnútornej strany odhaľoval tmavočervený nápis ZKAZENÉ. Lepší popis k obsahu sa nedal vymyslieť. Dnu totiž bolo zabalené v novinovom papieri ľudské srdce." (s.32).

Na koho to slovo padne je druhý prípad, v hlavnej úlohe, s vyšetrovateľkou Helen Grace. V anglickom meste Southampton dôjde k brutálnej vražde. Obeťou je Alan Matthews, hlboko veriaci muž, otec viacčlennej konzervatívnej rodiny. Obetí však pribúda. Krátko na to nájdu telá mladých prostitútok Alexie Louszkovej a Agnesky Jurianovej. Potom príde na rad Christopher Reid, ďalej Gareth a neskôr aj hrdina vojny v Afganistane - Simon Booker. V prípade mužských obetí sú vraždy páchané zvlášť brutálnym spôsobom. Páchateľ ich dôkladne naporcuje a jednotlivé časti pošle priamo členom rodiny. Najčastejšie v škatuli od topánok alebo od jedla.
Vyšetrovaciemu tímu šéfuje Ceri Harwoodová, veľmi ambiciózna karieristka, ktorá túži zakaždým zožať všetku slávu. Riadením vyšetrovania je poverená Helen Grace, nesúca si v sebe rany z minulosti. K vyšetrovaciemu tímu sa pripája Charlie Brooksová, na ktorú tlačí jej manžel Steven, aby sa vzdala policajnej kariéry a pokúsili sa založiť si rodinu. Tony Bridges je skúsený detektív, ktorý sa stará o postihnutú manželku Nikol. Infiltruje sa do sveta prostitútok a pasákov, aby sa pokúsil dostať k obeti páchania ohavných vrážd čo najbližšie. Počas tejto nebezpečnej operácie sa až príliš zahľadí do prostitútky menom Melissa, čím vážne ohrozí nielen svoju kariéru, ale aj súkromný život. Ďalšími členkami vyšetrovacieho tímu sú Rebeca McAndrewová a detektívka Sandersonová. Mužskú časť policajného tímu zastupuje Lloyd Fortune
Napriek plnému nasadeniu sa prípad neustále zamotáva. Podozrivých je hneď niekoľko osôb: pasák Anton Gardiner, majiteľka bordelu Sandra McEwanová, no najmä luxusná prostitútka Lyra Cambellová, ktorá je známa predovšetkým pod prezývkou Anjel. Nepriamo policajtom pomôže posledná z nájdených obetí, poľský námorník Wojciech Adamik.
Myslím si, že skutočného páchateľa uhádne asi len málokto. Autor knihy dal svojim čitateľom len minimum indícii, aj to dosť zavádzajúcich a málo pravdepodobných.

Na koho to slovo padne je pútavý krimi román, ktorý využíva väčšinu prvkov typických pre tento žáner. Vyšetrovateľov, ktorí si nesú so sebou nejaké tie hriechy z minulosti, brutálny spôsob páchania vrážd, prekvapujúce zvraty počas vyšetrovania, atmosféru neistoty, napätie vo vzťahoch a niekoľko dramatických scén. Príbeh neprináša v žánri krimi nič nové, ale to, čo prináša, je podané kvalitne.