pondelok 19. marca 2018

RECENZIA: Jiří Střecha, Václav Žmolík - Príbehy predmetov (Albatros Media, 2012)

"Budu vám vyprávět příběh o prstenu, který svou majitelku provázel z Čech do Etiopie a pak přes Španělsko, Řecko, Německo či Indonesii zpátky domu, příběh opravdu nevšedního osudu v rozbouřeném 20. století." (s.7).

Zaujímavý počin autorskej dvojice Štřecha - Žmolík, ktorí sa rozhodli vyrozprávať príbehy zaujímavých osobností prostredníctvom historických predmetov. Dokopy je to dvanásť príbehov, ktoré nejakým spôsobom súvisia s českými dejinami. Vybral som tie najzaujímavejšie, respektíve tie, ktoré najviac zaujali mňa.

Eliška a Bugatti - Eliška Junková bola jedna z najslávnejších automobilových pretekárok, ktorá dokázala konkurovať aj svojim mužským kolegom a mala blízky vzťah k výrobcovi slávnej automobilovej značky a jeho rodine. Bola veľmi obľúbená, zaslúžila sa o to, že v Česku vznikol Masarykov okruh. Udržiavala vzťahy s českou politickou, kultúrnou a športovou špičkou: "Eliška Junková, jedinečná osobnost s mnoha zájmy, byla pozoruhodná nejen jako pamětnice Bugattiho éry. Už jako velmi mladá se v rodné Olomouci poznala s Emou Destinovou, v Brně se učila na klavír u Leoše Janáčka, v Praze patřil k jejím přátelum básník Jaroslav Seifert." (s.21).
Výťah císaře pána - príbeh súvisí s prvým výťahom, ktorý sa začal používať v Českej republike. Zaslúžil sa o to Ferdinand Habsburský, zvaný aj Dobrotivý, ktorý začal používať výťah už v roku 1870, a to zo zdravotných dôvodov. Bolo to na jednom zo svojich sídel, na zámku v Zákupech, kde trávil po svojej abdikácii pomerne veľa času.
Teplo domova - ukážka geniálnej architektúry dnes už takmer zabudnutého Adolfa Loosa, ktorý navrhol vilu pre bohatého obchodníka pána Mullera. Vila nebola nikdy dokončená, keďže nastúpil socializmus, ktorému sa honosné pánske sídlo príliš nepozdávalo a preto ho využili na vlastné účely.
Salónny vozeň - príbeh luxusného vagóna, ktorý svojho času využívali známe osobnosti ako: František Ferdinand, Eduard Beneš, Emil Hácha, Klement Gottwald... Luxusný vozeň vyrobili Ringhofferove závody Smíchov, ako jeden z najväčších výrobcov vagónov na svete. Podieľali sa, okrem iného, aj na výrobe legendárneho Orient Expressu, ktorý svojho času premával medzi Istanbulom a Parížom.
Podkova Laty Brandisovej - Laty Brandisová ako prvá, a zatiaľ jediná žena, vyhrala slávne konské dostihy Veľká Pardubická. Lata pochádzala z bohatej šľachtickej rodiny a ku koňom mala vždy veľmi blízko. Jej život bol plný vrcholov a pádov. Prekonala mnoho komplikovaných zranení súvisiacich s jazdením. Nikdy sa nevydala a po nástupe komunistov upadla v podstate do zabudnutia.
Mlynářuv dopis - Len málo sa vie o tom, že jeden z najlepších priateľov W.A. Mozarta bol český hudobný skladateľ Josef Myslivček, ktorý geniálneho autora inšpiroval a stal sa jeho hudobným vzorom. Spočiatku sa stretávali osobne, neskôr, keď Josefa začali prenasledovať vážne zdravotné problémy, sa ich osobný vzťah zmenil na bohatú listovú komunikáciu. Mladý Mozart znášal smrť svojho staršieho priateľa dosť ťažko. Keď Josef umrel, geniálny Rakúšan v sebe cítil veľké prázdno.
Kto si dnes na Josefa Myslivčeka spomenie?

Ďalšie príbehy predmetov sú taktiež veľmi pestré. Rozprávajú napríklad o pečatnom prsteni slávneho etiópskeho panovníka Haile Selassiea I., ktorý kedysi pricestoval aj do Československa, o biliardovom stole rakúskeho kancelára Metternicha, o poškodenom pätníku pochádzajúcom zo slávneho Masarykovho okruhu, o veľkom sporáku, na ktorom mohlo variť až 14 ľudí súčasne, o luxusných kočiaroch olomouckého biskupa a o jednej útulnej chalúpke, ktorá patrila sudetským Nemcom.

Slávne aj zabudnuté mená českej, ale aj svetovej histórie, vzácne aj menej vzácne predmety, ktoré rozprávajú príbehy, čo odvial čas, no je príjemné si ich po rokoch opäť pripomenúť. Knižka prináša veľa zaujímavostí, pričom je písaná veľmi dostupnou formou a som rád, že som sa k nej po šiestich rokoch konečne dostal.