nedeľa 1. októbra 2017

RECENZIA: Cornelia Funkeová - Za čarovnými okienkami (Tatran, 2009)

Dnes ráno som bol na nákupe v obchodnom dome Kaufland a čo moje oči nevideli? Vianočná ponuka pozostávajúca z mikulášov, adventných kalendárikov a iných čokoládových radostí. Tak som si povedal, prečo nie, dám aj ja teda nejakú vianočnú knižnú recenziu, nech kráčam s dobou :D

1. OKTÓBER (v uliciach Žiliny)

1. OKTÓBER (adventná ponuka v Kauflande)

1. OKTÓBER (adventná ponuka v Kauflande 2)

HODNOTENIE:    ***

"Vedela to. Už vtedy, keď mama vyložila ten čudný kalendár na stôl. Júlia silno stisla pery a hľadela na mamu tak namosúrene, ako len vedela.
-Ale veď to nie je čokoládový kalendár- odvrkla Júlia a skrížila si ruky za chrbtom. Nechcem ho.-" (s.12).

Predstavte si, že namiesto čokoládového adventného kalendárika dostanete len taký obyčajný, prázdny. Tak presne toto sa stalo 9 ročnej Júlii tesne pred Vianocami. Lenže jej kalendár je prázdny iba na prvý pohľad. Keď totiž načne okienko s veľkou jednotkou, zistí, že v domčeku existuje život! A to nie je všetko. Keď sa Júlia intenzívne sústredí, zistí, že môže do svojho adventného kalendárika dokonca aj vojsť. Ako deň po dni otvára okienka, postupne sa zoznamuje s obyvateľmi kalendárového kráľovstva. So starším vynálezcom lietadiel, ktorý pripomína postavu z Malého princa, so staršími vílami, s troma temnými trpaslíkmi a chlapcom, ktorého pre jeho výšku prezývajú Obrovský. V kalendárovom kráľovstve vládne starý zábudlivý, no veľmi milý panovník, ktorý má vysmiateho syna Harryho, prezývaného aj Škaredý Harry. Starý kráľ má po svojom boku zlého a zákerného radcu Lea, ktorý túži ovládnuť kalendárové kráľovstvo. Na svoje podlé plány použije neviditeľného spojenca, ktorý nemá meno. Keď Júlia neviditeľného nepriateľa premôže, Leo použije ešte zákernejší plán. Unesie škaredého princa Harryho a zavrie ho do väzenia. Júlia, spoločne so svojim šesťročným bratom Ottom, beží Harrymu na pomoc, aby kalendárové kráľovstvo neupadlo naveky do nešťastia...

Skvelý autorkin nápad vytvoriť rozprávku, ktorá sa odohráva v adventnom kalendáriku. Príbehu nechýba humor, napätie (v podobe neviditeľného) a čarovná vianočná atmosféra. Knižka je prvotne určená detskému čitateľovi, no pokiaľ vo vás ešte nevyhasla iskrička malého dievčatka alebo chlapčeka, určite si vychutnáte knižku počas adventného obdobia s pohárom punču alebo vareného vína, s voňavými koláčikmi naservírovanými na tácke od maminy. Príbeh sprevádzajú čiernobiele ilustrácie, ktoré ho robia ešte atraktívnejším.