nedeľa 15. októbra 2017

RECENZIA: Aleks Tarn - Ukradnúť Lenina (Marenčin PT, 2012)

"Všetci sa obrátili za hlasom. Hlava múmie na nich zlostne hľadela a neúspešne sa snažila sfúknuť si z fúzov pavučinu.
- Vladimír Iľjič! Žijete! - zajačal Vovočka vo vytŕžení.
Hlava sa štítivo zamračila.
- Samozrejme. Priateľko, vy ste nechodili do školy? Žil som, žijem a budem žiť! -" (s.183).

Príbeh nás zavedie do Ruska. Po dlhých rokoch sa opäť stretávajú niekdajší najlepší priatelia - Vaďka, Vovočka, Veňa a Viťka. Vaďka býva v Petrohrade a je veľkým boháčom. Moderný oligarcha. Vovočka je vojak vo výslužbe, dušou stále oddaný komunista, obdivovateľ veľkého Lenina. Veňa žije v zahraničí a je uznávaným lekárom. Viťka je vedátor, žije v Dánsku, kde sa ako matematik venuje svojim obľúbeným čísliciam.
Ich stretnutie neprebieha práve podľa predstáv. Najskôr sa Vaďka chvasce pred priateľmi svojim bohatstvom a potom všetci štyria popíjajú vo štvrti, kde kedysi vyrastali ako malí chlapci. Fľaša vodky koluje z ruky do ruky a na okolie pôsobia štyria priatelia ako zúfalí bezdomovci. Pokojnú chvíľku naruší až nečakaný príchod gotického dievčaťa s prezývkou Lakrimoza, ktorú prenasledujú náckovia. V novinách sa píše, že zabalzamovaného Lenina majú definitívne odstrániť z mauzólea a pochovať na neznámom mieste. To sa Vovočku ako oddaného komunistu hlboko dotkne. Keďže má narodeniny a priatelia mu chcú urobiť radosť, dohodnú sa, že veľkého vodcu jednoducho ukradnú a darujú Vovočkovi. Všetko ide podľa plánu. Lenina zabalia do plachty a odnesú preč z Červeného námestia. Na chvíľu ho uložia neďaleko cintorína, kým nerozhodnú, čo s telom ďalej. Situácia sa však nečakane skomplikuje. Lakrimoza nechtiac Lenina oživí a Vaďka s Viťkom sa utopia v rozbúrenom mori. Vovočka s Veňom a oživeným Leninom putujú naprieč Ruskom a cestou burcujú ľudí k novej revolúcii. Hrozí veľká vlna násilia a politický prevrat...

"- To si píš! Hoci aj Rusi majú silné družstvá. A ešte Srbi. Majú z čoho vyberať. Z toho istého dôvodu ako my. Poviem ti, doktor, protipechotné míny majú veľmi dobrý vplyv na rozvoj športu a hendikepovaných." (s.18).

V prípade, že ste čítali Vermesov román A je tu zas, v ktorom sa Adolf Hitler záhadným spôsobom ocitne v 21. storočí a stáva sa z neho celebrita, ktorá si získa sympatie mnohých ľudí, potom vám Tarnovov román bude pripadať ako voľné pokračovanie vyššie spomínaného diela. Atmosférou sa zase približuje k Poľakovej knihe Kozľa v mlieku, aj keď jeho kvality nedosahuje. Lenin pôsobí v románe ako tragikomická postava, ktorej jediným cieľom je rozprúdiť ďalšiu vlnu revolúcie. Nápad so vzkrieseným vodcom proletariátu sa mi páči, na niektorých miestach som sa schuti zasmial, príbeh je v podstate jednoduchý, ale zaujímavý a aj postavy sú v poriadku. Napriek tomu mám pocit, že autor mohol z dobrého nápadu vyťažiť o dosť viacej. Aj preto len priemerné hodnotenie. Preklad v podaní Jána Štassera ako vždy výborný.