nedeľa 29. októbra 2017

RECENZIA: Ken Kesey, Ken Babbs - Posledné kolo (Argo, 2005)

"Rozhodně jsem si ale nemyslel, že za pár minut se ve své vlastní sanitce s houkačkou povezu za ní. Že přece jenom pojedu do té zatracené pendletonské nemocnice, na pozorování, zrovna jako ty...a taky do jiných času, za jiným houkáním, houkáním parního vlaku, co si to svištěl po rezavých kolejích mé paměti." (s.20).

Ak máte náladu pripomenúť si atmosféru divokého západu, prípadne si chcete s nostalgiou zaspomínať na časy indiánov, kovbojov a pravého ródea, potom máte šancu. V opačnom prípade vás rude román, ktorý je napísaný dokumentárnym štýlom, s veľkou pravdepodobnosťou nudiť.

Máme tu niekoľko postáv, ktoré však nie sú ničím zaujímavé. - Johnathan Spaine, sedemnásťročný mladík, ktorého ostatní prezývajú Nashville (odtiaľ pochádza). Johnathan je typický výbušný rebel, ktorý túži po veľkej kariére vo svete ródea. Ďalej tu máme skúseného nízkeho černocha Georgea Fletchea, ktorý je veľkou hviezdou každého ródea, podobne ako indián Jackson Zapadajúce Slnko. Nechýba tiež cholerik Gotch Frank a vychádzajúca hviezda divokého západu medzi jazdkyňami ródea - Sarah Mayerhoffová, ktorej ženskosť sa stane výzvou aj pre mladého Johnathana Spaineho . A nesmieme samozrejme zabudnúť na najväčšiu hviezdu nielen ródea, ale celého divokého západu - Buffala Billa, ktorý je súčasťou tejto zaujímavej partie.

Ťažko dokážem zhodnotiť Keseyho knihu, keďže nie som nadšencom ródea, ani mu popravde veľmi nerozumiem. Ťažko hovoriť o nejakom príbehu, je to skôr dokument, nostalgická spomienka na staré časy, akési vzdanie úcty zo strany autorov kovbojskému spôsobu života. Zaujímavosťou sú dobové čiernobiele fotografie jednotlivých hrdinov príbehu, ktoré sú súčasťou prílohy. A aj keď sa z Johnathana Spainea, dôsledkom vážneho zranenia, ktoré utrpel počas súťažného dňa, nikdy nestala prvotriedna hviezda ródea, bol za tie roky, ktoré mal to šťastie v aréne zažiť, veľmi vďačný.