RECENZIA: William Seward Burroughs - Teploš (MAŤA, 2004)

"Allerton ho překvapil neobvyklou intenzitou odezvy. Při vyvrcholení silně stisl Leeovi hrudník. Hluboce vzdychl a zavřel oči.
Lee mu uhladil palci obočí. -Vadí to? - zeptal se.
- Není to zas tak strašné. -
- Líbí se ti to někdy? Myslím tohle všechno. -
- Ale jo. -
Lee si lehl na záda a s tváří přitisknutou k Allertonovu rameni usnul." (s.91).

Hlavný hrdina príbehu, päťdesiatnik Lee, prichádza do Mexika, aby sa zbavil závislosti od alkoholu a od drog a zároveň našiel spriaznenú dušu, ktorá pochová jeho osamelosť. Lee sa stretne s viacerými mužmi, no napokon ho upúta až štíhly mladý chalan Gene Allerton. Lee je od jeho spoločnosti natoľko závislý, že pristúpi aj na to, aby Geneovi platil za príjemné chvíle peniazmi. Zatiaľ čo Lee je opojený láskou, pre Allertona predstavuje stretávanie sa so starším mužom len rozptýlenie a ľahkú cestu k peniazom.
Keď prichádza na návštevu do mesta podplukovník so svojou manželkou a hľadajú pomocníka do domácnosti, Allerton neváha ani minútu. Bez rozlúčky opúšťa Leeho, ktorému ostávajú len spomienky na niekoľko príjemných chvíľ.

Teploš je v podstate jednoduchý príbeh bez väčšej zápletky, ktorý opisuje vzťah dvoch mužov, kde jeden berie vzťah vážne, zatiaľ čo ten druhý len ako príjemné rozptýlenie spojené so slušným vreckovým. Mexické mesto atmosférou pripomína filmy bratov Coenovcov s jemným Tarantinovským nádychom. Kniha pre svoj otvorený postoj k homosexualite vyvolala svojho času mnoho poburujúcich reakcií. To bol hlavný  dôvod, prečo vyšla až po viac ako tridsiatich rokoch od napísania (v roku 1985): "Chlapci si stahovali roztrhané trenírky. Lee nadvihl hubenou zadnici a stáhl si kalhoty. Cítil dotek kamenné podlahy. Kalhoty měl u kotníku. Kolena tiskl k sobě a ostatní hoši se mu je snažili roztáhnout. Poddal se a oni je drželi rozevřená. Pohlédl na ně, usmál se a přejel si rukou po břiše. Další chlapec spustil trenky, stál tam s rukama v bok a hleděl na svuj vztyčený úd.
K Leeovi si přisedl jiný chlapec a sáhl mu mezi nohy. Lee cítil, jak se mu při orgasmu zatemňuje ve žhavém slunci vědomí. Natáhl se a zakryl si dlaněmi oči. Jiný hoch mu položil hlavu na břicho a odpočíval. Cítil teplo jeho hlavy a slabé svědění v místech, kde se mu vlasy dotýkali pupku." (s.89).

Útla knižka ponúka príbeh muža, ktorý sa snaží nájsť šťastie v náručí iného. Dej je minimalistický, atmosféra mesta je opísaná výborne. Zaujme najmä postava Gena Allertona, mladého vypočítavého muža, ktorý berie všetko, čo mu život ponúka. A hoci Leeovi po Genovom odchode ostanú len horko sladké spomienky, nič z toho neľutuje. Teploš je voľným pokračovaním autorovej najznámejšej prózy Feťák.

Willam S. Burroughs svojim dielom ovplyvnil mnohých beatnikov, generáciu hippies, autorov sci -fi, ale aj tvorbu viacerých rockových hudobných skupín.