pondelok 9. októbra 2017

RECENZIA: Mark Twain - Listy zo Zeme (Európa, 2013)

"Človek je rozumný živočích. Aspoň to tvrdí. Myslím, že by sa o tom dalo debatovať. Ba pokusy mi dokazujú, že človek je nerozumný živočích. Len sa zamyslite nad dejinami ľudstva, ako som ich tu načrtol. Zdá sa mi očividné, že človek je hocičo, len nie rozumný živočích, Jeho životopis je fantastickým chorobopisom maniaka. Podľa môjho názoru najzávažnejšie svedčí proti jeho rozumnosti skutočnosť, že s takou minulosťou sa lichotivo pokladá za najvyššieho tvora, hoci podľa jeho vlastných meradiel patrí na samý spodok." (s.167).

Mark Twain, (vlastným menom Samuel Langhorne Clemens) je známy predovšetkým ako autor kníh Dobrodružstvá Toma Sawyera a Huckleberyho Finna. Lenže Mark Twain mal oveľa širší záber. Dôkazom toho je aj súbor esejí, cestovateľských čŕt, fragmentov a dokonca mysticko - dobrodružná novela pod názvom Veľká tma. Všetky spomínané žánre vyšli v knihe, ktorá nesie meno Listy zo Zeme

V eseji Listy zo Zeme (podľa ktorej je pomenované celé dielo) sa Mark Twain zamýšľa prostredníctvom nesmrteľných bytostí nad podstatou človeka, nad jeho nezmyselnými skutkami a smiešnou povahou, pričom si pri písaní pomáha humorom, sarkazmom, či kritickými poznámkami. Ukážka, ktorá opisuje tretí deň potopy sveta podľa Marka Twaina:    "Tretieho dňa napoludnie vysvitlo, že zabudli na muchu. Spiatočná plavba trvala dlho a bola namáhavá, keďže nemali mapu ani kompas a tvárnosť všetkých pobreží sa zmenila, vytrvalo stúpajúce vody zaplavili nižšie položené orientačné body a vyšším dodali nezvyklý výzor. No po šestnástich dňoch poctivého odovzdaného hľadania muchu konečne našli. Muchu uvítali na palube chválospevmi a ďakovnými hymnami. Z úcty jej božského pôvodu stáli pritom príslušníci rodiny s obnaženými hlavami. Boli otrávení a ustatí, morilo ich počasie, ale ináč sa mali dobre. Muži i s rodinami pomreli hladom na pustých horských štítoch, ale naši cestovatelia sa nesťažovali na nedostatok stravy: poskytovali im ju nespočetné, prvotriedne odležané mŕtvoly. Takto sa prozreteľne zachoval pri živote boží miláčik." (s.28).

V súbornom diele Listy Adamovej rodiny Mark Twain jemne poupravil najskôr Adamovu a potom aj Evinu autobiografiu a priblížil ich ako prvých vedeckých pracovníkov na našej planéte.
V tejto časti autor vyslovil aj svoj osobný názor na republiku: "...Veľká republika sa však nedala zachrániť. Prehnila až po korene. Dobyvačné chúťky už dávno dokonali svoje dielo. Tyranizovanie bezmocných v cudzine, samozrejme, naučilo ľahostajne trpieť  tyraniu doma, masy ktoré jasali nad potláčaním slobody iných národov, pociťovali na vlastnej koži svoje omyly. Moc sa nenávratne dostala do rúk rozprávkovým boháčom a ich prisluhovačom, voľby sa zvrhli na obyčajnú mašinériu, ktorú zneužívali podľa ľubovôle. Nebolo princípov, zostal len kšeft, nebolo vlastenectva, ostala iba láska k vrecku." (s.105).
Nemrazí vás z týchto slov, ktoré sa začali napĺňať?

Súbor úvah, ktoré vyšli pod názvom Z Anglického zápisníka, je určený najmä Britom, ktorí podrobne poznajú svoju náturu, kultúru, zmýšľanie a menej známe historické osobnosti svojich dejín.

Z nedokončenej burlesky o spoločenských lexikónoch - ide o najvtipnejšiu pasáž knihy. Autor nám ponúka návod ako sa správať počas pohrebov, aby sme zachovali dekórum, ako osloviť dámu počas požiaru, keď jej chceme poskytnúť pomoc a stojíme s ňou na tom istom požiarnom rebríku (musíme si dávať pozor či sa jedná o vznešenú dámu, študentku alebo ženu z vyšších kruhov, atď.). Ďalšie autorove rady sú určené mužom, ktorí majú v blízkej dobe v pláne požiadať o ruku nejakú zástupkyňu nežného pohlavia. Podľa názoru Marka Twaina je rozdiel, či ideme požiadať o ruku starú dievku alebo mladú nevinnú slečnu. V tejto časti autor naplno rozvinul svoj zmysel pre humor.

V predposlednej časti knihy, ktorá nesie názov Prekliate ľudské pokolenie, si Mark Twain nekompromisne podal človeka a jeho negatívne stránky povahy. Chamtivosť, hlúposť, náboženský fanatizmus...
Táto časť sa nečíta práve najľahšie, autor nešetrí kritikou, ide poriadne pod kožu.

Veľká tma je nedokončená novela, ktorá sa výrazne vymyká ostatným častiam knihy. Už len tým, že je to jediná novela, navyše mystická. Je viacvýznamová a temnou atmosférou pripomína kultový horor Loď duchov. Príbeh jednej lode, niekoľkých pasažierov a členov posádky, je napísaný veľmi pútavo a je len škoda, že Mark Twain už nestihol túto novelu dokončiť.

Kniha Listy zo Zeme obsahuje viaceré veľmi silné pasáže, ale má aj zopár slabších miest. V každom prípade je dobré poznať Marka Twaina aj inak ako len autora dobrodružných príbehov pre mládež. Myslím si, že keby napísal toto miestami veľmi kritické otvorené dielo v období stredoveku, s najväčšou pravdepodobnosťou by ho stihol podobný osud ako slávneho Giordana Bruna
Prvý raz vyšli Listy zo Zeme v slovenskom preklade ešte v roku 1968, táto verzia je z roku 2013.