sobota 30. septembra 2017

RECENZIA: Lidia Ostalowska - Cigán je Cigán (Absynt, 2015)

"Starší Cigáni z tábora Baro Vladka Auschwitz volali Ašfic. Nechápali, prečo ich Nemci kedysi povyháňali za drôty. Keď oplakali svojich mŕtvych, kúpili kone, vozy a dali sa na cestu. Nespomínali. Uplynuli roky. Jedného dňa v auguste si tábor všimol vojsko v lesoch. Tanky smerovali na juh k Československu. Vtedy CIgáni v zmätku poutekali na sever. Mysleli, si že je to znovu nejaká vojna a že ich zo berú do Ašficu. A to sa päť krajín Varšavskej zmluvy vybralo potlačiť "pražskú jar." (s.75).

Priznajme si, kto z nás by chcel za suseda Róma? Pokiaľ by sme na túto anketovú otázku mali odpovedať úprimne, výsledky by pánov z Európskej únie alebo z iných organizácii zameraných na minority, určite nepotešili. Väčšina z nás má túto skupinu obyvateľstva zaškatuľkovanú a je ťažké zmeniť na ňu názor. Pre väčšinu Slovákov sú to darmožráči, ktorí zneužívajú sociálne dávky, ničia byty, ktoré dostali od štátu zadarmo a celé dni len sedia VO svojich chatrčiach, pijú a množia sa. Lenže ako v skutočnosti žije táto minorita?

"Pre Cigána je cesta školou. Limalo má osem tried, a stále sa učí: vo vlakoch, v autobusoch, na zastávkach, v kaviarňach, na úradoch aj v obchodoch. Rozpráva. Býva kupcom, novinárom, diplomatom, muzeológom, pašerákom, profesorom. Len aby sa nenudil a aby sa čo najviac dozvedel. Niekedy sa zapletá do vlastných klamstiev, a tak vypukne zvada. To nič, lebo je v nej vášeň, hnev, riziko, strach." (s.14).

Lidia Ostalowska, poľská autorka, napísala krátku, no zaujímavú štúdiu o Rómoch, pričom sa zamerala na Rómov žijúcich v bývalej strednej a východnej Európe (v Rumunsku, Maďarsku, Bulharsku, bývalej Juhoslávii, Česku, Slovensku a Poľsku). Situácia Rómov v týchto krajinách je veľmi podobná. Majú pocit, že sú majoritou diskriminovaní, najmä pokiaľ ide o možnosť zamestnať sa, zo strany bielych pociťujú odmietavý, rasistický postoj a podľa ich vlastných slov sa im napriek snahe nedarí vymaniť sa z chudobného, nepodnetného prostredia. Autorka knihy sa zamerala na tradície Rómov, na ich kultúru, sociálne postavenie, všíma si ich názory na spoločnosť, skúma ich zvyky a obyčaje. Necháva Rómom priestor, aby sa slobodne vyjadrili, nehodnotí ich postoje a zmýšľanie. Aj vďaka tomu sa jej podarilo vytvoriť pomerne hodnoverný obraz o tejto skupine obyvateľstva, ktorý navyše podáva pútavým spôsobom.
Vzhľadom na fakt, že  moja nová práca bude od druhého októbra úzko prepojená s Rómskou komunitou, táto štúdia mi prišla veľmi vhod.