piatok 15. septembra 2017

RECENZIA: C. D. Payne - Brenda Veľká (JOTA, 2013)

HODNOTENIE:   ****

"Moji podrazáčtí rodičové jsou znepokojeni. Slídili na mojí facebookové stránce a zjistili, že mám jenom čtyři přátele. A to je jedním z nich Harold, muj autistický bratranec. Ti zbylí tři jsou amatérští  korejští stepaři, co jsem našla jejich videa na Youtube. Ani jeden není nějak mimořádně talentovaný, takže jsou ohromně vděční, když jim pošlete pochvalný vzkaz." (s.7).

Brenda Blattová je tlstá šestnásťročná tínedžerka, ktorá nedostatok sebavedomia nahrádza humorom: "Vemte řetěz od motorky, zavěste na něj betonovou tvárnici, hoďte mi to kolem krku, a dostanete ekvivalent psychické váhy mého jména." (s.5).
Brenda žije so svojimi rodičmi, po ktorých zdedila gény, ktoré ju predurčili byť tlstým a nešťastným dievčaťom. Jej brat Buford mal v tomto smere viac šťastia, čo ubrala príroda na kráse Brende, to pozbieral Buford. Keďže Brenda je z dôvodu svojej váhy v podstate spoločensky izolovaná, rodičia sa rozhodnú, že ju pošlú na súkromnú školu do Stocktonu, aby naviazala nové kontakty a priateľstvá. Brenda prichádza na novú školu a treba povedať, že to nie je to žiadna výhra. Ostatné spolužiačky ju odstrkujú, doberajú si ju pre jej vzhľad a ubližujú jej. Všetko sa zmení až príchodom krásnej novej žiačky Marie Malencottiovej, ktorá si okamžite všetkých obmotá okolo prsta. Na Brendino prekvapenie, Marie od začiatku usiluje o jej priazeň.
Brenda sa zhodou náhod skamaráti aj s malým, osamelým, homosexuálnym, čiernym liliputom Darnellom Brickmanom a rozhodne sa, že mu cez inzerát nájde priateľa. Aj keď je Brenda spočiatku rozhodnutá, že zo Stocktonu odíde najneskôr do konca prvého týždňa, napokon ostáva. Po čase postupne zájde na rande s dvomi chalanmi, zhodou okolností sú obaja hudobníci - Dylan a Cole, a dokonca naspieva pieseň, ktorá sa stane prekvapujúcim hitom internetu. Potom sa však dozvie skutočnú pravdu o svojej najlepšej priateľke a spolužiačke Marii Malencottiovej (ktorá sa mimochodom stihne medzičasom vydať za svojho učiteľa angličtiny) a začne premýšľať o svojom ďalšom zotrvaní na škole. Ako sa napokon rozhodne?

C.D. Payne je spisovateľ, ktorý vám buď sadne alebo nie. Mne osobne jeho humor, originálne opisy a prirovnania priam hladia čitateľskú dušu a väčšina jeho kníh je pre mňa skutočným pôžitkom. Postava Brendy Blattovej mi pripomína Nicka Twispa v šatách, z Payneho najslávnejšej série - Mládí v hajzlu, zatiaľ čo Marie Malencottiová, akoby sa inšpirovala Sheeeni Saundersovou, Nickovou životnou lásku.
Brenda je veľmi zaujímavá literárna postava, schuti sa s ňou zasmejete, ale určite s ňou dokážete aj súcitiť. Mne sa veľmi páčil aj jej priateľ, pohoďák Dylan a liliput Brick. Príbeh je typický tínedžerský, nejaké tie konflikty, uzmierenia, hádky, zamilovanie. Ak je vám toto všetko blízke, nemáte nad čím váhať.