utorok 5. septembra 2017

RECENZIA: Fredrik Backman - Čo by môj syn mal vedieť o svete (Host, 2017)

HODNOTENIE:   ***                                 KNIHA MESIACA AUGUST 


Fredrik Backman sa preslávil predovšetkým románom Muž menom Ove. Tentoraz prichádza s úplne inou knižkou, ktorou sa snaží vtipnou formou pripraviť svojho dvojročného syna na život a zároveň sa mu dopredu ospravedlniť za chyby, ktoré bude robiť v budúcnosti. Je dosť ťažké písať na takýto typ literatúry recenziu, preto radšej použijem zopár citátov z diela:

"Takže si hraj. Uč se. Hoň se za svými vášněmi. Najdi si někoho, koho budeš milovat. Snaž se, jak Nejlíp umíš. Buď slušný, kdykoli budeš moct, a tvrdý, kdykoli budeš muset. Nechoď v protisměru. Pak všechno hezky zvládneš. Ale teď vážně. Tys načural do balonkového bazénu, že jo? 
   Doprdele." (s.32). 




"Jo. Já vím, že máma ti to zakázala.
Ale zcela úpřimně. 
Máma si myslí, že Santiago Bernabéu je krabicové víno.
Tu neposlouchej." (s.33).

"Já: A co tohle? To patří sakra kam?
Muj kamarád J.:Sem, ne?
Já: Tak trochu zaber, krucifix!
Muj kamarád J.:Vždyť ti říkám, že to NEJDE!
Já: Nechápu, že je tak děsně ťežký sestavit blbý křesílko...
Muj kamarád J.: Dokonce tady píšou "mobilní". Co tím jako sakra myslí?
Já: Co takhle? Co si o tom myslíš?
Muj kamarád J.: No...a určitě má tohleto tak vyčuhovat?
Já: No tak si to kurva skládej sám!
Muj kamarát: J.: Mňe to jenom připadá nějak divně zahnutý...
Já: Co to k tomu dávaj za debilní návod? Není ještě něco na krabici?
Muj kamarád J.: Je.
Já: A co?
Muj kamarád J: "Snadná montáž." 

(Ticho. Oba dva se dívámé na cosi, co opravdu nevypadá jako správně smontované křesílko.)

Muj kamarád J: Z nás by byli transformeři na hovno." (s.50).

"Jo táta ví

Ostatní tátové to určitě umí vysvětlit nějak pěkně, pedagogicky.
Že přiletí čáp a tak.
No ale, víš... Tvuj táta se do toho vysvětlování trošku zamotal, abych tak řekl. Táta měl poněkud přehnané ambice.. Chtěl to pojmout jako realistikou story.
Táta to měl radši vzít jednoduše. 
Táta ví. 
Problém je v tom, že pokud budeš ve školce vykládat, co táta prováděl s čápem, tak reálně hrozí, že tátu zavřou. Jasný?
Takže táta to radši vezme od začátku a po pravdě.
Jo?
Tak jo:
Táta se vyspal s mámou." (s.96). 

Backman sa vo svojej útlej knižke snažil rozobrať všetky témy, ktoré pokladal za dôležité a o ktorých by mal jeho malý syn v budúcnosti vedieť: lásku, náboženstvo, futbal, sexuálnu orientáciu, nakupovanie v obchodnom dome s nábytkom, vzťahy a správanie sa mužov k ženám...
Niektoré pasáže sú vtipnejšie, iné menej. Možno keď budem raz otcom a budem mať syna, tak mi bude Backmanova kniha o niečo bližšie. Kto vie? Takto je to pre mňa zatiaľ priemerná kniha.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára