streda 11. januára 2017

ÁNO/ NIE Máme sa obávať o budúcnosť tlačených kníh? (Úvaha)

Majú tlačené knihy budúcnosť? Dnes, keď je takmer všetko elektronické, keď všade vládne internet, mobily, sociálne siete, keď už bez zadania kódu pomaly ani nespláchneme toaletu, je táto otázka namieste. 



Osobne sa o budúcnosť tlačených kníh neobávam. Napriek tomu, že čoraz viacej ľudí objavuje výhody tzv. elektronických čítačiek, vezmite si, aký bol pomer tlačená kniha verzus čítačka pod vianočným stromčekom. Tlačená podoba knihy stále víťazí na plnej čiare. Na Slovensku je stále dosť ľudí, pokiaľ ide o knihy, ktorí sú konzervatívni. A to je podľa mňa len a len dobré. Neodsudzujem tých, ktorí prešli na elektronickú čítačku a viem si predstaviť, že by som si ju v budúcnosti kúpil aj ja a pribalil na dno do kufra, v prípade, že by som vycestoval niekam na dovolenku k moru. Ako šetrič miesta v kufri, prečo nie. Ale inak nehrozí, aby v mojom prípade porazila elektronická čítačka klasickú tlačenú knihu.  A ten pocit, keď si privoniate k novej knižke, to nejde nahradiť. To je podobné ako s vianočným stromčekom. Tiež som po rokoch rezignoval na umelý, má to množstvo výhod (okrem iného ekonomických aj ekologických), ale tú vôňu čerstvej čečiny jednoducho nenahradí žiadna chémia. A keď je premiešaná s vôňou medovníkov a domácich oblátok, to naozaj nemá chybu.

Nemám obavu o budúcnosť tlačených kníh, pretože kniha sa dnes stáva okrem iného aj akýmsi zberateľským artiklom. Nie je to len záľuba, je to životná vášeň. Treba však povedať, že nie pre každého. Nevýhodou môže byť napríklad nedostatok miesta (na oblečenie mám vyčlenenú jednu skriňu, na knihy pol steny v obývačke a stále ju musím rozširovať). Takisto to ide výrazne do peňazí. Je celkom možné, že keby som spočítal, koľko peňazí som dal za knihy, bolo by možno už na celkom slušné ojazdené autíčko. Ale ja takto nepremýšľam. 

A ak ma raz zavalí polica s knihami, ktorú mám nad hlavou, bude to vysnená smrť každého "knižného maniaka." Dúfam však, že to príde až niekedy okolo stovky. Schválne som nepoužil výraz "knihomoľ", lebo vo mne toto slovo evokuje predstavu nejakého "bifľoša" s popolníkmi na očiach, ktorý nerobí nič iné, iba sedí nad knihami. Tak teda dobre. Popolníky zatiaľ nenosím.  


Našťastie platí pravidlo, že kniha v tlačenej podobe je oveľa atraktívnejším darčekom, ako E- kniha.  A zase pre spisovateľov je stále prestížnejšie vydať knihu v tlačenej podobe, ako keby mala kolovať len tak po internete. 
Neviem si ani celkom predstaviť, že by úplne vymizli klasické knižnice a nahradili ich požičovne s E-knihami. Ja osobne by som mal pocit, že som vošiel do nejakej videopožičovne. Už systém v Národnej knižnici v Martine, kde si knihy objednáte cez počítač a oni vám ich do hodiny prinesú na pult, stráca ten ťažko popísateľný, no pre mňa veľmi potrebný kontakt s tlačenou knihou. Oberá ma o ten zázračný pocit, keď sa prehrabujem medzi tlačenými knihami a zrazu objavím nejakú tú svoju, po ktorej som túžil. 



Nie, nás klasických knižných maniakov nepobalamutia nejakými modernými elektronickými knihami. Je nás stále dosť, sme hrdí zástancovia tlačených kníh, máme svoju hlavu a nebojíme sa ju použiť :)  

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára