streda 11. januára 2017

RECENZIA: Miloš Ruppeldt- Medzi dvoma svetmi (Ikar, 2016)

HODNOTENIE: ***

Miloš Ruppeldt (autor knihy) poodhalil vo svojom diele históriu svojej rodiny. Najviac priestoru venoval svojmu otcovi (tiež Milošovi), ktorý napriek skorej smrti (zomrel tesne po štyridsiatke), prežil bohatý a zaujímavý život. Bol pri budovaní povojnovej Československej republiky. Istý čas pôsobil ako tajomník ministra zahraničných vecí Vladimíra Clementisa, často sa stretával s Janom Masarykom, synom prvého československého prezidenta, medzi jeho priateľov patrili aj básnici Štefan Žáry, Vladimír Reisel, Rudolf Fábry. Bol zasnúbený s krásnou Táňou, dcérou významného československého diplomata. Ich svadbu prekazil Tánin otec, ktorý ju po revolúcii v roku 1948 nadrogoval a násilím odvliekol do Paríža. Táňa sa psychicky zrútila, no nedokázala sa vzoprieť otcovej vôli.S Milošom sa tak definitívne rozišli. Clementis nepriamo zachránil Ruppeldtovi život, keď ho poslal do Indie ako diplomata. Tam sa Miloš stretol so slečnou Jean, dievčaťom z významnej a bohatej anglickej rodiny. Jean prichádza na československú ambasádu pracovať ako Milošova priama podriadená. Čo sa spočiatku javí ako veľmi pekné priateľstvo, prerastie postupne v lásku, z ktorej sa zrodí najskôr autorova staršia sestra Jana (v dospelosti spáchala samovraždu) a neskôr aj sám autor, ktorý dostal meno po otcovi. Narodiť sa v roku 1954 v Československu do zmiešaného československo - anglického manželstva, bolo veľmi zvláštne. Autor si spomína na detstvo, ktoré striedavo prežíval v Británii a v Československu. Jeho otec však povolenie na vycestovanie z krajiny nedostal. Pre Miloša Ruppetdta mladšieho muselo byť zvláštne vyrastať v štáte, ktorý sa vyrovnával so stalinskými čistkami (Proces so Slanským, s Horákovou, atď.) a zároveň v anglickej demokratickej spoločnosti, ktorá ponúkala mnoho možností. O to viac prekvapuje, že jeho otec zostával dlhé roky verný ideálom Komunistickej strany. A to napriek tomu, že autorov starý otec a zároveň Milošov otec, bol veľmi dobrým priateľom Masaryka s Benešom. Sám Miloš Ruppeldt starší podpísal spoluprácu s ŠTB, autor otcove skutočné dôvody pre toto rozhodnutie nepoznal, ani po nich nepátral. Znie to neuveriteľne, ale aj jeho mama Jean, ktorá zažívala socialistický režim na vlastnej koži, v minulosti bola zakladajúcou členkou Komunistickej strany vo Veľkej Británii.
Kapitoly, v ktorých Miloš Ruppedt mladší opisuje otcov život (zaujímavý je napríklad pobyt v Budmericiach v Dome spisovateľov) sú veľmi pôsobivé, lebo poodhaľujú vtedajšiu politickú a spoločenskú situáciu. Taktiež rozprávanie o starom otcovi, ktorý zastával významný post v prvej Československej republike, je pútavé. Paradoxne najmenej čitateľsky príťažlivá je časť knihy, v ktorej Miloš Ruppeldt (autor diela) opisuje svoj vlastný život a život svojej rodiny. Vydzvihuje svoju úlohu pri budovaní Slovenskej republiky, opisuje stretnutie s Alexandrom Dubčekom a jeho synom Petrom, chváli sa svojimi úspechmi v diplomatických kruhoch. Práve toto subjektívne Ruppeldtove hodnotenie vlastného života znižuje posolstvo a význam inak zaujímavej knihy, ktorá určite stojí za prečítanie.