pondelok 30. januára 2017

RECENZIA: Jonas Karlsson - Miliónová faktúra (Ikar, 2015)

HODNOTENIE:  ***

"Neochotne som musel uznať, že som so svojím životom fakticky spokojný. Vlastne som sa nemal na čo sťažovať. Ani na nejaké biedne detstvo, fetovanie či týranie, ani na neľudsky chladnú výchovu vyššej triedy s traumatickou pubertou a šikanovaním v internátnej škole. Roky v radovom domčeku na Fagelvagene ubiehali samy od seba, ani som o nich nepremýšľal. Obaja moji rodičia boli už mŕtvi, no na druhej strane, keď umreli, mali už dobre po sedemdesiatke, takže ani to sa nedá rátať za nejakú zvláštnu traumu. Okrem toho mám ségru, hoci sa často nestretávame. Jej najväčším plusom sú jej deti. V miernych dávkach. Bol som nezaslúžene spokojný so svojím životom tu v svojom byte a vlastne som nikdy ani nesníval o niečom inom" (s.51)



Príbeh tridsať deväť ročného muža, ktorý si v pokoji užíva staromládenecký život. Pracuje vo videopožičovni a z času na čas sa stretne s nejakou ženou. Občas si s bolesťou zaspomína na svoju veľkú lásku - indické dievča Sunitu, ktoré ho pred rokmi opustilo a vrátilo späť sa do vlasti. Mladý Švéd  je so svojim životom v podstate spokojný. Nemá nijaké ambície, potrebuje len svoj pokoj a pravidelný príjem. 
Jedného dňa ho prekvapí faktúra na sumu 5700 000, ktorú mu adresuje firma World Resources Distribution. Keďže nemá tušenie, ako je možné, že niekomu dlhuje takú vysokú sumu, vytočí kontaktné číslo, ktoré je uvedené na faktúre, a telefón po niekoľkých prepojeniach napokon zdvihne žena menom Maud... 
Kto stojí za tajomnou firmou, ktorá posiela faktúry na takú vysokú sumu? A za čo má vlastne mladý Švéd platiť?

Miliónová faktúra je odľahčenou formou Kafkovho Procesu, keď sa hlavný hrdina čoraz viacej zamotáva do pavučín, o ktorých netuší, kam ho nakoniec zavedú. Jednoducho treba vyplatiť faktúru, o ktorej sa nediskutuje. World Resources Distribution je Orwellov Veľký brat, ktorý má o každom dlžníkovi podrobné informácie.... 

Celkom zaujímavý a vtipný príbeh, ktorý mi príjemne skrátil cestu vlakom medzi Bratislavou a Žilinou. Nie je síce ničím výnimočný, ale čas pri jeho čítaní vám utečie veľmi príjemne. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára