nedeľa 5. novembra 2017

RECENZIA: Ian McEwan - Škrupinka (Odeon, 2017)

HODNOTENIE:   ****                               KNIHA MESIACA NOVEMBER

"Být uvězněn ve skořápce, spatřit svět v pěti centimetrech slonoviny, v zrnku písku. Proč ne, když veškerá literatura, veškeré umění, veškeré lidské úsilí jsou jen nepatrným střípkem v univerzu možností. A dokonce i toto univerzum muže být jen střípkem ve spoustě dalších skutečných i myšlených vesmíru." (s.63).

Manželstvo Johna Cairncrossa, zasnívaného básnika, a jeho ženy Trudy, ktorá je v deviatom mesiaci tehotenstva, je v troskách. Môže za to predovšetkým Johnov brat Claude, realitný maklér, prízemný hajzlík, ktorý nemá problém ísť v živote aj cez mŕtvoly. A práve John mu momentálne prekáža v tom, aby mohol naplno ovládnuť nielen Trudy, ale aj nezanedbateľný majetok...
John aj napriek všetkému svoju bývalú ženu stále miluje, no začne sa stretávať s Elodie, príťažlivou poetkou, ktorá je Johnovou tvorbou unesená. Johnova nová známosť vyvolá v Trudy žiarlivosť a doženie ju k definitívnemu rozhodnutiu pomôcť Claudeovi, aby spoločnými silami odstránili nič netušiaceho básnika zo scény...

Málokdo ví, jaké to je, když vám sok vašeho otce strká penis přímo pod nos. V tomto pozdním stádiu by se měli držet zpátky už s ohledem na mě. Žádá si to obyčejné slušné vychování, když už ne lékařské doporučení. Zavírám oči, zatínám dásně, tisknu se ke stěnám dělohy. Taková turbulence by odlomila křídla boeingu. Moje matka milence ještě pobízí, pohání ho svým kolotočářským  vřískáním. Stěna smrti! Při každém přírazu toho pístu se děsím, že se probourá dovnitř, propíchne mi dosud měkkou lebku a oplodní mi myšlenky svou trestí, v níž se to hemží šlehačkou banality. S poškozeným mozkem pak budu myslet a mluvit jako on. Stanu se Caludovým synem." (s.26).

Rozprávačom, a zároveň účastníkom príbehu, je zatiaľ nenarodené dieťa, ktoré všetko, čo sa okolo neho deje, svojsky komentuje. Nie je to rozprávanie nejakého malého nevinného tvorčeka, tento chlapec má na život vlastný názor, rád filozofuje, politizuje a komentuje udalosti okolo seba. Nie je objektívnym vnímateľom deja, nazerá naň svojimi očami. Román pripomína Shakespeareovu slávnu drámu o vine a treste, Hamleta. Aj atmosféra, ktorú okolo seba šíri McEwannova kniha, pripomína prepis divadelnej hry. V diele vystupuje malý počet postáv, pričom autor si všíma najmä ich psychiku.
McEwan dosiahol, podľa môjho názoru, svoj literárny literárny vrchol románom Pokánie, ktorý bol aj úspešne sfilmovaný. No Škrupinka je takisto vysoký literárny nadštandard, na ktorom si výborne pochutíte. Veľmi oceňujem autorov nápad, ponúknuť úlohu rozprávača deväťmesačnému (zatiaľ nenarodenému) bábätku. McEwan je vyzretý rozprávač, dramatické momenty strieda s humorom, jeho silnou stránkou sú opisy. Nečakajte dynamický dej plný zvratov, je to skôr pomalšia, prepracovaná cesta, ktorá je na viacerých miestach prerušená názormi na dnešnú politickú a spoločenskú situáciu. Dôležitou súčasťou knihy je detektívny motív, ktorý je pre príbeh určujúci.
McEwan potvrdil úlohu skvelého rozprávača, ktorý opäť prináša svojim čitateľom jedinečný zážitok.
V prípade, že vám český preklad nevyhovuje (podľa mňa je skvelý), Škrupinka vyšla nedávno aj v slovenčine.