štvrtok 16. novembra 2017

RECENZIA: Richard Flanagan - Úzka cesta na ďaleký sever (Odeon, 2015)

HODNOTENIE:     ****

"Zajatci v lijáku nastoupili s Dorrigem Evansem na čele, ale Japonci zatím v kancelářském domku vyčkávali, až se nejhorší prútrž přežene, a teprve pak vyšli ven. Dorriga překvapilo, že s nimi je i Nakamura. Normálně na ranní rozdělování dohlížel nadporučík Fukuhara." (s.239).

Dorrigo Evans, hlavný hrdina príbehu, je mladý vyštudovaný lekár z Austrálie, ktorý narukuje do vojny. Spoločne so svojou jednotkou čelí neľudským podmienkam v zajateckom tábore, v ktorom väzni pracujú na výstavbe siamsko - barmskej železnice, ktorá si vyžiada okolo stotisíc ľudských životov. Cholera, infekcie, despotickí dozorcovia, medzi ktorými vyčnieva fanatik major Nakamura. Každodenné vyjednávanie Dorriga Evansa s Nakamurom o počte mužov, ktorí ráno nastúpia do práce (väčšina z nich je na pokraji smrti) patrí k najdramatickejším častiam románu. Napriek zúfalým podmienkam, ktoré vládnu v zajateckom tábore, väzni si medzi sebou pestujú väčšinou priateľské, priam rodinné vzťahy, samozrejme v rámci možností, ktoré neľahká situácia dovoľuje. Na prácu majora Nakamuru dozerá plukovník Kóta, sadistický chlapík, ktorý však okolo seba šíri dojem príjemného spoločníka, s ktorým by ste nemali problém načať fľašu bieleho. Veľmi zaujímavá postava románu.

"Byl přesvědčený, že z knih něco vyžaruje, a to ho v noci chrání, že by se bez knihy vedle hlavy nedožil rána. Bez ženy mu spát nevadilo. Bez knihy nespal nikdy." (s.41).

Na pozadí vojny sa odohráva tragický milostný príbeh Dorriga Evansa, ktorý je síce ženatý s dievčaťom z dobrej rodiny Ellou, no miluje Amy, vášnivú ženu a súčasne manželku svojho strýka Keitha. Aj keď sa Keith dlhú dobu tvári, že o vzťahu svojho synovca s Amy netuší, vie viacej, ako by si sám želal. Premýšľa, čo s tým spraví...

"Šťastný člověk nemá minulost, zatímco nešťastný nemá nic jiného." (s.13).

Autor pri písaní knihy čerpal z osobných skúseností a spomienok svojho otca, veterána siamsko - barmskej železnice. Aj preto máte pocit, akoby ste sa reálne nachádzali uprostred džungle a nad vami stál sadistický veliteľ, ktorý od vás požaduje nadľudské výkony. Určite sa pri čítaní románu viacerým z vás vybaví spomienka na kultový film Most cez rieku Kwai. Richard Flanagan získal za román Úzka cesta na ďaleký sever v roku 2014 prestížnu Man Bookerovu cenu. Myslím si, že zaslúžene.