RECENZIA: Leon de Winter - Právo na návrat (Odeon, 2010)

HODNOTENIE:    **

"Braum se zeptal: - Proč tady ještě jsi? -
- Jsem paličák. A doufám v zázrak. -
- Zázrak? -
- Možná nejdeme prostředek, jak je vyhubit. -
- Ježíši... - Bram se na něj podíval s odporem, uvědomil si, co Balin implikuje. - "         (s.325).

Rok 2024 prináša nelichotivý obraz Izraela. Z krajiny sa stala len maličká bodka na mape. Palestína s pomocou ostatných arabských krajín postupne pohlcuje svojho odvekého nepriateľa. Z Izraela už utiekli takmer všetci obyvatelia, ostalo iba zopár zúfalcov, ktorým v tom zabránili nepriaznivé okolnosti, alebo tí, ktorí ešte veria v zázrak. Napríklad Bram Mannheim, hlavný hrdina príbehu. Bývalý profesor dejín Blízkeho východu v súčasnosti pracuje ako dobrovoľný vodič sanitky a súkromný detektív v kancelárii, ktorá sa špecializuje na hľadanie stratených detí. Väčšinou sa jedná o deti, ktoré uniesol nepriateľ, aby ich vycvičil na svojom území a neskôr použil pri samovražedných akciách.
Je to už viac ako dvadsať rokov, čo zmizol Bramov štvorročný syn Bennie. Odvtedy je nezvestný. Kým sa tak stalo, viedol Bram v podstate šťastný život. Jeho krásna manželka Ráchel pracovala ako úspešná herečka a príležitostná modelka. Bennie  bol veľmi inteligentný, aj keď povahovo komplikovaný chlapec. Stopy doviedli Brama k pedofilovi Johnovi O Connorovi. Svoju frustráciu vložil Bram do bejzbalovej palice, ktorá zanechala na O Connorovom chrbte výrazné stopy. Nič to však nezmenilo na to, že Bennieho zmiznutie definitívne pochovalo Bramovo manželstvo s Ráchel. Zostal mu len starnúci otec Hartog a pes Hendrik. Bram dá v práci výpoveď a odchádza robiť sanitára. Okrem toho pracuje v špecializovanej kancelárii pre nezvestné deti, aby aspoň čiastočne zabudol na bolesť. Spoločne s kolegami Maxom Ronekom, Chaimom Protzkem a Ikkim Peismanom sa snažia zachrániť krajinu pred definitívnou záhubou.

"Arabové přemohli Židy svými dělohami. Mocné zbraně Židu byly ipotentní proti palestinskému spermatozoidu, který zvítězil nad plodnou vaječnou buňkou. I vaječné buňky Židovek mohly plodit muslimy - někdy nějaká dívka zmizela v moři, někdy ji sebou vzala žena, kterou opovrhla příroda, ale většina dívek se dostala na druhou stranu prostřednictvím Židu, kteří věděli, jak oblafnout elektroniku a bezpečnostní zdi hraniční ostrahy, kteří znali pašerácké stezky a zkasírovali odměnu" (s.222).

V roku 2024 prinesie izraelská spravodajská služba správu, že bol spáchaný samovražedný atentát. Podozrivý z útoku je mladý muž židovského pôvodu. Analýza DNA potvrdí, že dotyčným mužom je s najväčšou pravdepodobnosťou Bennie Mannheim...

Román sa dá čítať jednak ako politický thriller, jednak ako kriminálka alebo katastrofický film. Škoda, že postava Bennieho pomerne rýchlo zmizne zo scény, tento chlapec si svojou povahou okamžite získal moje sympatie Príbeh je plný pesimizmu a dezilúzie, akoby od samého začiatku smeroval k tragickému rozuzleniu. Musím vytknúť autorovo protežovanie Židov na úkor ostatných národov, ktoré celkom evidentne vyčnieva nad všetko ostatné, čím román výrazným spôsobom potápa. Winter sa svojimi kontroverznými názormi nijako netají, ale nemusel by ich prenášať aj do svojich diel. Aspoň nie v takej výraznej miere.