RECENZIE: Dmitry Glukhovsky - Poviedky o Rusku (Ikar, 2017)

HODNOTENIE:     ****

"- Odteraz bude u nás všetko na sto percent,- zamiešal sa Prezident. -Takže, Čisťakov, o voľby sa neboj. Všetko bude v poriadku. Zo stroja sa nestal žiadny Boh.-
-Počkajte...- vyschnutým jazykom zamľaskal Čisťakov. Ale ak teda niet žiadneho Boha, kto zadáva čísla?-
V slúchadle čosi zašušťalo, akoby sa niekto v tichosti smial.
A zostalo ticho." (s.229).

Napriek tomu, že Glukhovskeho poviedky vyzerajú na prvý pohľad ako sci fi, je to len šikovný spôsob ako odhaliť súčasné Rusko, ktoré sa rozumom pochopiť nedá, to treba jednoducho zažiť. Nosnou témou knihy je politika, prezident, duma, oligarchovia, ale aj jednoduchí občania žijúci na okraji spoločnosti. Zo šestnástich poviedok, z ktorých je kniha zostavená, som vybral šesť, ktoré vo mne zanechali najsilnejší čitateľský dojem:

1. From hell - poviedka o staršom vedcovi, ktorý v podzemí Irkustkej oblasti objaví čudné bytosti, ktoré pochádzajú pravdepodobne z pekla. Keď chce vykonať dôslednejší archeologický výskum, zamerajú sa na neho oligarchovia z Gazpromu, ktorým by vedecké bádanie skomplikovalo ťažbu vzácnej suroviny.

2. Protéza - sarkastický pohľad na dnešné zlatokopky. Svet sa dostal na úroveň, kedy nie je problém spraviť ženám silikónové prsia, vyplniť pery botulotoxínom, odsať z tela tuk, predĺžit nohy na vysnené parametre a najnovšie prišiel kozmetický priemysel z možnosťou implantovať exkluzívnym zákazníčkam silikónový mozog. Týmto spôsobom by vedecký tím dokázal ženám vtesnať do mozgu učivo celej základnej školy alebo obsah niekoľkých ročníkov slepačích časopisov. Toto okamžite zaujme ruských milionárov, ktorí od svojich partneriek neočakávajú intelektuálne výkony, ale poriadny živočíšny sex. Výborne som sa zabavil na Glukhovskeho originálnych opisoch: "Kamarátka parkovala svoj vaginálne červený Bentley Continental GT na Petrovke, takže Taňa sa musela nejako zabaviť ešte najmenej desať minút. Z čiernej papierovej tašky s novými čižmami vytiahla módny časopis ťažký ako nákova." (s.45).

3. Pre dobrú vec- príbeh o mužovi, ktorý dlhé roky pracuje pre tajnú spoločnosť a odmieta brať akékoľvek úplatky. To sa mu istým spôsobom vypomstí, keďže jeho žena ho pokladá za neschopného a odíde od neho. Zúfalý muž berie do rúk zbraň a postaví sa na odpor svojim chlebodarcom. To ešte netuší, kto v skutočnosti riadi nielen organizáciu pre ktorú pracuje, ale aj celú krajinu...

4. Každému, čo mu patrí - poviedka o mužovi, ktorý vykonáva funkciu ministra a onedlho oslávi päťdesiatku. Trpí depresiou. V živote dosiahol všetko, po čom v mladosti túžil. Užíva si priazeň žien, finančne zabezpečil niekoľko generácii v rodine, všetci sa mu klaňajú ako panovníkovi. Aký zmysel má jeho život, keď už naplnil všetky svoje sny?

5. Hlavné správy - toto je skutočne skvelý absurdný príbeh pripomínajúci komunistický režim. Mladý nádejný novinár prinesie exkluzívny rozhovor so zástupcom mimozemšťanov, no televíziu viacej zaujíma návšteva prezidenta na základnej škole, otvorenie poľnohospodárskej výstavy alebo stretnutie prezidenta so zástupcami robotníkov. Čo tam po nejakých mimozemšťanoch, ktorí na Zemi pristáli po desaťtisíc rokoch?

6. Deus ex machina - Skvelá ukážka skorumpovaného demokratického volebného systému, na ktorom sa podieľa samotný Bill Gates, šéf Microsoftu. Náhodne naň natrafí jeden starnúci politický kandidát, ktorý sa  zubami nechtami drží svojej politickej funkcie. Poviedka v mnohom pripomína Orwellov neutešený svet z románu 1984

Ani neviem či som čítal sci -fi poviedky, ktoré by mali tak blízko k realite. O to mrazivejšie a desivejšie kniha pôsobí. Po každej poviedke sa vám čoraz hlbšie zarýva pod kožu. Ak máte pozitívny vzťah k Orwellovej tvorbe, potom si nepochybne prídete na svoje. Šestnásť príbehov bude vo vás doznievať ešte dlho po prečítaní.