štvrtok 8. júna 2017

RECENZIA: Annabel Pitcher - Kečupové oblaky (Slovart, 2015)

HODNOTENIE:   *****

Jedna z najlepších o tínedžeroch. Pätnásťročné dievča menom Zoe (v skutočnosti Alica ako sa neskôr dozvieme z denníku jej najmladšej sestry prezývanej Bodka) píše listy na smrť odsúdenému americkému väzňovi Stuartovi Harrisovi, ktorý bol odsúdený za vraždu svojej manželky, aby sama uľavila svojmu svedomiu. Zoe žije s rodičmi (mama Jane je žena v domácnosti a otec Simon je právnikom) a má ešte dve mladšie sestry - deväťročnú Sofie a šesťročnú Bodku, ktorej hluchonemosť je opradená rodinným tajomstvom.
Zoe sa zamiluje do Maxa Morgana, najobľúbenejšieho chalana z celej školy. Zblížia sa hneď na prvom večierku, ktorý usporiada Max vo svojej luxusnej vile. Lenže Max má aj brata Aarona, ktorý je na rozdiel od Maxa sčítaný, zádumčivý, tak trochu rojko a Zoe si uvedomuje, že má k nemu o niečo bližšie ako k Maxovi. Dostane sa medzi dva brehy a odrazu nevie, pri ktorom z nich má zakotviť, aby niekoho nezranila...
Antická tragédia vyvrcholí prvého mája, presne rok predtým ako si Stuart Harris vypočuje vo väznici rozsudok smrti.

Čo spočiatku vyzerá ako naivná tínedžeraská zlátanina, sa prekvapujúco vyvinie do nečakaných záverov a úprimne sa musím priznať, že Pitcherovej kniha ma v tom pozitívnom zmysle dostala. Payne dielami v hlavnej úlohe s kultovým hrdinom Nickom Twispom nastavil latku výborných tínedžerských románov poriadne vysoko, no Pitcherovej na prekonanie rekordu chýbalo sotva pár centimetrov. Zaujímavý a hlavne uveriteľný hovorový jazyk, kvalitne vystavané dialógy a vhodne zvolená formálna stránka knihy (písaná prostredníctvom Zoeyných  listov, ktoré pôsobia ako denník) dokážu čitateľa naplno vtiahnuť do deja. Samozrejme je v tom aj kus detskej naivity a niečo málo umelo vyvolaných emócii, ale priznajme si, kto z nás si občas rád nezalieta medzi oblakmi? Miestami som mal pocit, že čítam Rebela bez príčiny v mladšom vydaní. A to nepreháňam.