sobota 25. marca 2017

RECENZIA.: Markus Zusak - Když psy pláčou (Argo, 2016)

HODNOTENIE:  *****



"Jmenuji se Cameron. Vždycky jsem říkal, že bych se chtěl v holce utopit, utopit se v její duši, ale nikdy jsem k tomu neměl ani našlápnuto, stěží jsme se nějaký holky vubec dotknul. Nemám kamarády. Žiju ve stínu svej dvou bratru - jeden má velkolepej, umanutej tah na úspěch a ten druhej je prostě skvělej, má drsňáckej úsměv a umí si lidi získat. Doufám, že z mojí sestry nebude jen další kus masa, kterej si nějakej chlap vybere a hodí ji pár dolaru, ať si koupí lacinou rtěnku, ale nezapomeň přynísť pivo. O víkendech chodím pomáhat tátovi na fušky a mám ruce celý zmazaný a samej puchejř. Mám v hlavě všelijaký nápady z filmu s erotickejma scénama ze školy, o modelkách, o jedný dvou učitelkách, o holkách z reklam, z kalendářu, z televizních soutěží, kde otáčej písmenkama, o holkách v uniformách nebo v kostýmcích a dokonalým mejkapem zahaleným, co seděj ve vlaku, čtou tlustý knihy a krk maj zahalenej do parfému. Hodně se procházím po městě a je mi při tom, jako bych byl v samým nitru domova. Mám svýho bráchu Rubíka hrozně rád, ale štve mě, co dělá holkám, zvlášť když to jsou opravdový holky jako ty, který by především měli mít dost rozumu a vubec si s ním nezačínat" (s.104).

Tretí diel završuje osudy dospievajúceho Camerona, ktorý stále hľadá nejaké dievča. Zatiaľ čo jeho brat Ruben môže mať každú, na ktorú si ukáže prstom, on len zúfalo postáva pod oknom Stephanie (stretli sme sa s ňou už v druhom diely). Ona však o neho vôbec nestojí: "-Nevyjde dneska večer ven,- rekl jsem, -Ani žádnej jinej večer, a já s tím nic nenadělám.     -Dokonca jsem se odhodlal citovat Rubíka.  -Když to tak cejtíš, nemužeš si pomoct, a ta holka ke mně necítí vubec nic. Tak to prostě je.-" (s.69).
Cameronov brat Steve aj naďalej býva so svojou priateľkou neďaleko rodičovského domu a hľadá si cestu k ostatným členom rodiny, najmä ku Cameronovi, o ktorom si myslí, že je obyčajný lúzer: "-Slyšel jsi někdy naříkat psa, Steve? Víš, co myslím, když vyje taj hlasitě, že to skoro není k vydržení? - Přikývnul. -Podle mě takle vyjou proto, že jsou hladoví, až to bolí, a přesne to samý cítim každej den svýho života já. Hladovím po tom, abych byl něčím... nékým." (s.118).
Cameronova sestra Sarah prestala konečne vyhľadávať mužskú spoločnosť a vymietať večierky a zameriava sa viac na prácu. Jeho otec opäť začína makať v robote a mama aj naďalej ťahá celú rodinu. 
Vzťah dvoch bratov prejde zatiaľ najťažšou skúškou. Cameron sa zamiluje do bývalého Rubenovho dievčaťa Octavie Ashovej. Bolo to jediné dievča, s ktorým Ruben chodil, a ktorá mu dala kopačky ako prvá. Doteraz ich totiž vždy dával on.
Rubenovou najnovšou priateľkou je Julie, ktorá chodí s členom miestneho gangu a Cameronov brat si tak koleduje o poriadny malér.
Ako to celé dopadne? Komu dá Cameron napokon prednosť? Svojmu bratovi Rubenovi, na ktorého nedá dopustiť, alebo dievčaťu svojich snov? Ruben si na konci príbehu uvedomí jednu zásadnú vec... 

Zusak ukončuje svoju trilógiu tak, ako ju začal. Vo veľkom štýle. Ani chvíľu sa nebudete nudiť. V treťom diely sa autor zameriava najmä na vzťahy. Bratské aj partnerské. Cameron a Ruben už nie sú tí blázniví tínedžeri ako v prvých dvoch častiach. Začínajú viacej premýšľať, zápasia s problémami, so životom, so vzťahmi. Začínajú sa správať a konať ako dospelí. A my im budeme obom držať palce, aby to napokon všetko úspešne zvládli.     

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára