sobota 28. júla 2018

RECENZIA: Thomas H. Block - May day (Smena, 1985)

HODNOTENIE:   ***                    EDÍCIA ZABUDNUTÉ SVETOVÉ ROMÁNY

"LET 52. SME V NÚDZI. MAYDAY. LIETADLO POŠKODENÉ. VYSIELAČKY NEFUNGUJÚ. POTREBUJEME POMOC. ROZUMIETE? (s.52).

Spočiatku vyzerá všetko v najlepšom poriadku. Piloti sa pripravujú na svoj bežný let, ktorý smeruje zo Spojených štátov do Japonska. Chlapci v uniformách medzi sebou vtipkujú a nenápadne flirtujú s letuškami. Na palube je viac ako 300 pasažierov. Lenže po niekoľkých hodinách nastávajú vážne problémy. Následkom nedostatku kyslíka väčšina cestujúcich upadá do bezvedomia a ich mozgy utrpia doživotné následky. Bez ujmy prežije len päť ľudí. Amatérsky pilot John Berry, stewardky Barbara Yoshirová a Sharon Crandallová, malé dievčatko Linda Farleyová a cestujúci Harold Stein. To ešte netušia, že ich najväčším problémom nebudete bezpečne pristáť s veľkým dopravným lietadlom, ale proti nim budú stáť zástupcovia poisťovacej spoločnosti Trans United, ktorej šéfovia urobia všetko preto, aby cestujúci skončili niekde uprostred oceánu. Veď kto by chcel vyplácať všetky tie poistné škody, ktoré by spoločnosť pripravili o niekoľko miliárd dolárov? Nerovný súboj hŕstky cestujúcich proti obrovskej poisťovacej spoločnosti práve začína...

Obľúbený thriller, ktorý bol v čase socializmu vnímaný ako skvelá letecká dráma, ktorá udajne poukazuje na mamonársku americkú spoločnosť, ktorej sú doláre prednejšie ako ľudské životy. Nie je náhoda, že román mohol vyjsť vo východnej Európe už v čase socializmu. Aj keď to bolo už viac - menej v jeho závere.
Najväčšou prednosťou románu, ktorý mimochodom v mnohom pripomína Merleho dielo Madrapur, je dramatická atmosféra a dynamika deja. Postavy nie sú po psychologickej stránke zvlášť zaujímavé, autor sa zameriava v prvom rade na príbeh. Verím, že čitateľov mohol román v čase Železnej opony ohromiť, no dnes je to len mierny nadpriemer s viacerými nedostatkami, ktoré do veľkej miery zachraňujú dramatické scény