pondelok 2. júla 2018

RECENZIA: Elena Ferrante - Zraňujúca láska (Inaque, 2018)

HODNOTENIE:   ****                                       KNIHA MESIACA JÚL

"Mohol to byť krehkejší alebo zaujímavejší príbeh ako ten, ktorý som si vyrozprávala. Stačilo vytiahnuť jedinú nitku a sledovať ju v jej zjednodušenej lineárnosti." (s.160).

Pred slávnou neapolskou ságou stihla autorka, ktorej pravá identita ostáva pre nás dodnes záhadou, napísať tento pomerne útly román so silnou výpovednou hodnotou.
Hlavnou postavou príbehu, ktorý sa odohráva v Neapole, je Delia, žena v strednom veku, ktorej matku Amaliu našli utopenú v mori. Po tejto tragickej udalosti začnú vychádzať na povrch osoby a udalosti z matkinej mladosti. Je zvláštne, že Amalia, ktorá bola vo svojej podstate obyčajná jednoduchá žena (aspoň Delia ju po celý život tak vnímala), mala v čase smrti na sebe luxusnú spodnú bielizeň. Deliin otec bol veľký žiarlivec a aj za ten najnevinnejší pohľad na iného muža vedel Amaliu poriadne zmlátiť. Amalia sa potajme stretávala s miestnym, pomerne vplyvným mužom, Nicolom Casertom, s ktorého synom Antoniom sa Delia hrávala ešte v detstve. Teraz sa opäť stretávajú po rokoch, aby doriešili nevypovedané udalosti týkajúce sa ich rodičov. Čo všetko to do ich životov prinesie?

Surový štýl Eleny Ferrante je pre čitateľa mimoriadne atraktívny, príbeh doslova odsýpa a vy si ani nestihnete uvedomiť, že ste sa ocitli na konci knihy. Pre mňa osobne silný intenzívny čitateľský zážitok, navyše s výborným slovenským prekladom, ktorý nám priniesol Peter Bilý. Ferrante je neobyčajný spisovateľský zjav, ktorý sa bude, podľa môjho názoru, rozoberať ešte dlhé roky.