nedeľa 8. júla 2018

RECENZIA: Hendrik Groen - Nový tajný denník Hendrika Groena 85 rokov (XYZ, 2018)

HODNOTENIE:  ****                        JÚLOVÁ KNIŽNÁ SRDCOVKA 

"Antidepresíva som si okamžite vyzdvihol v lekárni a doma som vzal prvú pilulku. Podľa doktorky účinkujú až v týždni, ale ak im budem silno veriť, tak zlepšenie ucítim už o jeden deň.
Začal som si čítať príbalový leták, ale z toho nesmierne dlhého zoznamu vedľajších účinkov som bol ešte viac depresívny, takže som ho vyhodil. Určite nie je cieľom, aby príbalový leták neutralizoval účinky liekov" (s.422).




Máme tu pokračovanie príbehu o jednom starom mužovi menom Hendrik, ktorý prostredníctvom písania osobného denníka podstupuje akúsi osobnú terapiu.Jeho priateľka Eefje je mŕtva a jej kamoška Grietje má pokročilé štádium alzheimera. Klub Starí, ale nie mŕtvi, tak prišiel o dvoch významných členov, no život ide ďalej. Aby si dôchodcovia spestrili život, na striedačku chodia do rôznych reštaurácii, svojimi návrhmi sa snažia zlepšiť situáciu v domove pre seniorov, usporiadajú výlet do Bruselu, komentujú súčasnú politickú situáciu v Holandsku aj vo svete, sledujú športové prenosy (Tour de France, Majstrovstvá sveta vo futbale), riešia otázky týkajúce sa globalizmu, multikultúrnosti, terorizmu a podobne.Všetko sa mení vo chvíli, keď sa Hendrikov najlepší kamoš Evert dozvie, že má rakovinu žalúdka v pokročilom štádiu a už sa to nedá zmeniť. Jeho stav je nezvratný. Hendrik upadá do ťažkých depresií. 

Napriek tomu, že v románe stále dominuje čierny humor a jednotlivé postavy majú skvelé hlášky, predsa len sa nesie v akejsi pochmúrnejšej nálade. Neviem či je to spôsobené slovenským prekladom (predošlý román som čítal v češtine), ale celkovo pôsobilo na mňa toto pokračovanie o niečo depresívnejšie. Inak je všetko ako má byť. Výborné rozprávanie, sympatické postavy, nenáročný dej. Navyše román tvoria krátke kapitoly, písané formou denníka, ktoré môžete kedykoľvek prerušiť bez toho, aby by ste stratili dejové súvislosti. Neviem či je to nedostatok, ale v podstate pokračovanie predošlého dielu neprináša nič nové. Len akoby priamo nadväzuje tam, kde predošlá kniha skončila. Aj preto to tentoraz nie je za plný počet bodov, napriek tomu skvelé čítanie. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára