piatok 13. júla 2018

RECENZIA: Chester Himes - Vráť sa smutný Charleston (Smena, 1983)

" - Zmiznite od toho okna negri, lebo zavolám políciu, - skríkla nepríjemným monotónnym hlasom.
Hrobár vylovil z vrecka saka kožené puzdro s plsteným  vnútrom a ukázal odznak.
Žena sa ešte väčšmi nahnevala.  - Negri, a navyše policajti, povedala opovržlivo. - Čo tu chcete, hajzli?" (s.21).

Celkom drsný román černošského autora z čias, kedy rasizmus v Amerike prekvital, drogy sa dílovali vo veľkom a gangy na uliciach po sebe strieľali.
Príbeh začína veľkým požiarom a divokou naháňačkou. Jake a Pinky sú kamoši. Obaja sú namočení v rôznych problémoch. Pripomínajú legendárnu dvojicu zo Steinbeckovho románu O myšiach a ľuďoch Lennyho a Georga. Jake príde počas vypočúvania o život a z jeho smrti obvinia dvojicu čiernych detektívov Eda Jonsona (prezývaného Rakvár) a jeho kolegu Johnsona (prezývaného Hrobár). Prípadu sa zhostia dvaja bieli policajti - poručík Anderson a kapitán Brice. V príbehu vystupuje viacero bizarných postavičiek - díler Gus a jeho papuľnatá žena Ginny, strýko Svätý, Červený Johnny, Červená Mary, Sestra Nebeská a šéf všetkých šéfov Benny Mason. Keď drogoví díleri postrelia Hrobára, Ed Rakvár je nútený vyšetrovať prípad na vlastnú päsť. Odrazu sa ocitne sám proti silnému harlemskému getu, ktorého hlavný zdroj príjmu tvorí pašovanie heroínu.

" - Ak si biely, máš svet celý, - zarecitoval ako školáčik. Ed pokračoval: - Ak si hnedý, trocha biedy..-
- Ak si čierny, tak si trhni, - zavŕšil Hrobár." (s.30).

Chester Himes po mnohých negatívnych rasových skúsenostiach napokon opúšťa Spojené štáty, no jeho tvorba aj naďalej vychádza z osobných nepríjemných skúseností. Silnou stránkou románu je vykreslenie atmosféry Harlemu, drsný opis dílerstva, popravy ľudí, chlapský humor, ale aj pocit bezmocnosti a osamelosti. Vcelku zaujímavá sonda do ukrytého sveta, do ktorého je priam nemožné vstúpiť. A ešte ťažšie z neho vystúpiť.