utorok 17. júla 2018

RECENZIA: JP Delaney - Tá predo mnou (Ikar, 2017)

"Úlohou výhybkára je obsluhovať výhybky na vzdialenej železničnej križovatke. V rozpore s predpismi si vezme do práce syna, ale prísne mu zakáže približovať sa k železničnej trati. Neskôr si všimne prichádzajúci vlak a chystá sa prehodiť výhybku, ale chlapec hrajúci sa na koľajniciach je príliš ďaleko, aby ho mohol počuť. Ak ju neprehodí, vlak sa takmer určite vykoľají a zomrie veľa ľudí, no ak ju prehodí, vlak takmer určite zabije jeho syna. Čo by ste urobili  na jeho mieste?

Prehodila by som výhybku.
Neprehodila by som výhybku." (s.365).

Psychologický thriller o jednom luxusnom dome, v ktorom za záhadných okolností umierajú nájomníci.
VTEDY: Simon a Emma Matthewsovci sú manželský pár, ktorý sa prisťahuje do luxusnej londýnskej štvrte Folgate Street. Emma sa snaží vyrovnať s nedávnou traumou, keď bola surovo znásilnená neznámym mužom a táto udalosť silno poznačí aj jej vzťah so Simonom. Ten sa čoraz viac uchyľuje k nadmernému pitiu, ktoré v ňom prebúdza rokmi potláčanú agresivitu. Vzťah Emmy a Simona je v troskách. Do Emminho života vstupuje muž menom Edward Monkfor, ktorý spoločne s kolegom Davidom Thielom luxusný dom navrhovali. Emma za záhadných okolností po čase zomiera.
TERAZ: Jane Cavendishová, po smrti svojho dieťaťa, chodí na terapie k psychologičke Carol Younsonovej, ktorá sa jej zmieni o tom, že jednou z jej predošlých klientiek bola práve Emma Matthewsová. Jane sa presťahuje do rovnakého domu, v ktorom kedysi bývala aj mŕtva Emma a zhodou okolností sa začne stretávať s manipulatívnym architektom Edwardom Monkforom. Zdá sa, že všetko sa opakuje. Bude rovnaký aj záver?

Román, pri ktorom ma viacej zaujal nápad ako jeho samotné prevedenie. Kniha je rozdelená na kratšie kapitoly, nemám však pocit, že by tým nabrala na dynamike. Príbeh plynie relatívne pokojným tempom, autor sa viacej sústreďuje sa vnútro jednotlivých postáv. Myslím si, že niektoré pasáže by sa dali pokojne zoškrtať. Chválim autora za to, že zvolil zaujímavý záver. Čitateľa pravdepodobne zaujmú aj netradičné otázky, ktorými musí prejsť každý záujemca, ktorý túži po bývaní v luxusnom dome. Ako by ste reagovali v podobných situáciách? Ja som sa viackrát nevedel rozhodnúť. Inak nič nezabudnuteľné, taký klasický priemer medzi ostatnými románmi tohto druhu.