streda 21. decembra 2016

RECENZIA: John Geen, Maureen Johnsonová, Lauren Miraclová - Nech sneží (Ikar, 2015)

"V kúpeľni môže človek stráviť iba istý čas, aby to nebolo podozrivé. Keď je tam dlhšie ako pol hodiny, ľudia civejú na dvere a rozmýšľajú, čo je vo veci. Ja som tam trčala aspoň tú pol hodinu, sedela som v sprchovacom kúte so zatvorenými dverami a nariekala som do uteráka, na ktorom bol nápis NECH SNEŽÍ" (s.71).

Traja najpopulárnejší autori súčasnosti píšuci pre tínedžerov - John Green, Maureen Johnsonová a Lauren Myraclová, napísali vianočný príbeh na spôsob dnes už kultového filmu, bez ktorého sa nezaobídu žiadne Vianoce - Láska nebeská

Na Vianoce sa prepletú životy viacerých ľudí, ktorých osudy na prvý pohľad nijako nesúvisia a predsa sú prepletené viacej, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.

V prvom príbehu pod názvom Jubilein expres, ktorého autorkou je M. Johnsonová, uviazne hlavná hrdinka  Jubille Douglasová na železničnej stanici blízko malého mestečka Gracetown, kde sa zoznámi s chlapcom menom Stuart, ktorý sa len nedávno rozišiel s krásnou roztieskavačkou. To Jubille má chlapca ako z ríše snov. Volá sa Noah a je to muž ako vystrihnutý z magazínu. Lenže...

Autorom druhého príbehu - Roztlieskavačský vianočný zázrak je John Green, ktorého typický obľúbený a čitateľmi už overený (až by sa žiadalo povedať vykalkulovaný) spôsob písania (ona a on, priatelia ako hrom), spoznáte už po prvých stranách. Chalan menom Tobin a dievča Angie, ktorú všetci prezývajú Duke, uviaznu spoločne s Kórejčanom Džej Pímom v snehovom záveji. Počas niekoľkých hodín plných dobrodružstva si Duke a Tobin uvedomia, že cítia k sebe niečo hlbšie ako "len" priateľstvo: "Môžeme zničiť svoje priateľstvo - no a čo? Bozkávala som sa s chalanmi, kde som nič neriskovala, a vždy som túžila len po tom, aby som sa bozkávala s chalanom, kde by som riskovala všetko..." (s.179).

Tretí príbeh - Svätý patrón prasiat - L. Myraclová. Hlavnou hrdinkou je v tomto prípade dievča menom Addie, ktorá má pocit, že jej indiánsky priateľ Jeb ju dostatočne nemiluje, respektíve jej dostatočne nedáva najavo svoju lásku. Na jednom večierku ho preto podvedie a keď si svoju chybu uvedomí, je rozhodnutá spraviť všetko na svete, aby ho získala zase späť.

Nech sneží je stretnutím viacerých ľudí počas vianočných dní, kedy sa biely sneh mení na cukrovú vatu. Príbeh odporúčam čítať počas vianočných sviatkov, určite vás pohladí v tomto období príjemnejšie než v období horúceho leta. Nečakajte čitateľský zázrak, možno len ten menší, vianočný. Kniha, ktorá v nijakom prípade neublíži, no netreba ju brať príliš vážne. Pokojne sa však nechajte unášať, veď Vianoce nejaký ten menší gýč v pohode zvládnu.