štvrtok 15. decembra 2016

DOBRÁ RADA NAD KNIHU (ZLATO) Ako si vybrať tú správnu knihu?



V žiadnom prípade nechcem vnucovať niekomu svoj vkus alebo názor na literatúru. Rád by som vám predstavil svoj osobný kľúč, podľa ktorého si vyberám knihy.

Významný pomocník, ktorého pri výbere svojich kníh vo veľkej miere využívam, je najväčšie internetové kníhkupectvo www.martinus.sk. Hneď na začiatku chcem zdôrazniť, že s menovaným internetovým kníhkupectvom nemám žiadnu dohodu, nedostávam od neho nijaké finančné odmeny, bonusy ani iné benefity. Ich stránku však využívam pri svojom blogu veľmi aktívne.

 1. Nepovažujem sa za nijakú intelektuálnu čitateľskú elitu - (brrr, hrozné spojenie). Pravidelne sledujem rebríček 100 najpredávanejších kníh (tzv. bestsellery) a 10 najviac želaných kníh vyššie spomínanej internetovej stránky. Pokiaľ ma nejaká kniha z rebríčka zaujme, rozkliknem si jej obsah a snažím sa nájsť si o nej čo najviac informácii aj z iných, voľne dostupných zdrojov. Takisto pravidelne sledujem položky "pripravované" a "predpredaj". V nich sa zameriavam predovšetkým na mená svojich obľúbených autorov a sledujem, či v najbližšom období nie je plánovaný preklad nejakých ich nových diel       (napr. John Irving, Haruki Murakami, C.D. Payne a pod.). 



2. Ďalším kritériom, podľa ktorého si vyberám knihu, je jej obsah. Pokiaľ ma zaujme, pozriem si aj nejaké informácie o autorovi, ktoré sa nachádzajú väčšinou na vnútornej strane obalu. Mám rád romány, ktoré sa odohrávajú vo väzenskom prostredí, romány, v ktorých sa pátra po nejakom tajomstve, alebo v ktorých sa hľadá vzácna relikvia, romány, ktoré v sebe skrývajú originálnu myšlienku, romány, v ktorých sa riešia medziľudské vzťahy, ale aj romány z prostredia futbalových chuligánov, mafie alebo ulice. Mám rád vtipné, ale aj dojímavé romány. Mám rád romány, ktoré prepájajú súčasnosť s minulosťou. 



3. Jedným z mojich pomocných kritérií pri výbere kníh, je aj žáner. Väčšinou čítam diela zo súčasnosti, severské, ale aj slovenské kriminálky, historické diela, občas siahnem aj po nejakom oddychovom kúsku. Nevadí mi ani sci fi, pokiaľ nie je príliš odtrhnuté od reality. Rád si prečítam aj zaujímavý životopis alebo literatúru faktu. Je toho naozaj veľa.





4. Sú situácie, kedy sa pri výbere knihy nechám zlákať pútavými recenziami renomovaných vydavateľstiev, prestížnych novín alebo slávnych spisovateľov. Bohužiaľ, je to veľmi nespoľahlivé kritérium, na ktoré sa preto obraciam len výnimočne. 



5. Musím sa priznať, že občas som pri výbere kníh povrchný a sú situácie, keď sa nechám zlákať zaujímavým obalom či lákavým názvom knihy. Toto je však kritérium, ktoré ma neraz sklame. Aj preto sa snažím byť pri jeho uplatňovaní opatrnejší, no niekedy to jednoducho nejde :)



6. Posledným kritériom, ktoré používam pri výbere kníh, je akýsi vnútorný čitateľský cit. Je to niečo podobné ako tzv. šiesty zmysel, kedy máte pocit, že kniha, čo máte v rukách, by stála za prečítanie, no stále vo vás drieme nejaká pochybnosť, ktorá vám našepkáva, že možno radšej nie (najmä z dôvodu jej vysokej ceny, alebo spochybňovania, či radšej nie inú knihu, ale to už v tej chvíli nechávam na mojom vnútornom hlase, ktorý mi väčšinou odpovie správne :)    




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára