utorok 27. decembra 2016

RECENZIA: Dominik Dán - Smrť na druhom brehu (Slovart, 2016)

HODNOTENIE:   ****

"Krauz si pošúchal strnisko na brade. -Smrť na druhom brehu -a u nás iba pohreb?-" (s.143).

Rok 1994. V Našom meste si vplyvní ľudia rozdeľujú rajóny. Každú chvíľu sa niekde zjaví nejaký "šikovný" podnikateľ: "Burger si vzdychol. Nie nahlas. Iba vo vnútri. Za posledné dva roky neuplynul mesiac, aby sa za ním nezastavil niekto zo starých známych a nepožiadal ho o pomoc alebo aspoň o radu. Šibalo synom, dcéram, manželom, manželkám, bratancom, sesterniciam...Požičiavali si kade-tade, podpisovali úpisy, zadlžovali sa, krachovali, predávali majetky, ruinovali rodiny. Banda rýchlokvasených podnikateľov deväťdesiatych rokov" (s.41).
Hranice padli, štát sa stal samostatným a hranice sú voľne prechodné. A práve v ich blízkosti, neďaleko rieky Morava, vylovia mŕtve telo neznámeho muža. Richard Krauz a jeho kolega Chosé majú problém, keďže sa zaplietli do potýčky, ktorá sa skončila poriadnou nakladačkou. Fero Strnad, mladý zlodejíček a hazardný hráč, zmláti svojho jednorukého otca, no zdá sa, že Fero nie je len taký bezvýznamný šmelinár ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať...
Zmizne aj jedno pekné dievča, Burgerova suseda Anička, ktorá pracuje v pochybnom kasíne na Obchodnej ulici v Našom meste. A okrem toho nejaký policajt donáša podsvetiu tajné informácie, a aj preto všetky policajné razie končia fiaskom. Na scéne sa zjavuje mladý šikovný Rakúšan - Roland, ktorý sa pozná osobne so šéfom oddelenia vrážd Alexandrom Mayorom, aby chlapcom vraždárom trochu pomohol s prípadom. Ovláda šesť jazykov a okrem toho vie odčitávať z pier.
Richard Krauz môže opäť zabudnúť na voľné víkendy a okrem toho je nútený stretávať sa so svojimi kamošmi z detstva Viktorom a Mirom, ktorí sú teraz významnými hráčmi v podsvetí a môžu mu preto výrazne pomôcť pri vyšetrovaní, keďže disponujú dôvernými informáciami.
Svet kasín, vydierania, prostitúcie, vrážd, násilia, čierneho humoru, prebdených nocí, jednoducho svet, ktorý nám už roky ponúka Dominik Dán vo svojich kriminálnych románoch, na ktoré sa ja osobne vždy veľmi teším.
Kraz, Chosé, Burger, Hanzel, Kuky a v závere prípadu aj tlstý Váňa, známa zostava, ktorá je zárukou výbornej slovenskej kriminálky.