utorok 21. februára 2017

RECENZIA: Zuzana Kuglerová: Legenda o Selenovi (Trio Publishing, 2015)

Priznám sa, že táto recenzia sa mi nepíše ľahko. V prvom rade mám problém knihu niekam zradiť. Najbližšie má asi k legende, je totiž plná tajomna, fantazy a magických čarov.
Veľmi sa mi páčil úvod o Svätoplukovom meči, na základe ktorého autorka rozohrala svoju historickú hru o Slovanoch.

Žila bola raz jedna krásna ryšavá Slovanka menom Žalma, ktorá bola dcérou  vladyku kmeňa Madubcov, známeho aj pod menom Straha koniar, ktorý si ešte pamätal časy slávneho Svätopluka. Veľká Morava je už len legendou a postupne zanikajú aj ostatné slávne slovanské kmene, ktoré navyše ohrozujú Ugrovia a prichádzajúce kresťanstvo. Jeden z posledných kmeňov, ktorý ešte vzdoruje novým časom a dodržiava slovanské zvyky sú Selencovia, na čele s Veľkým Selenom, sídliacom v blízkosti dnešnej Žiliny, na hrade Divinka
Jedného dňa sa v blízkosti hradu zjaví Mojmír, jeden zo Svätoplukových synov, ktorému sa za opaskom leskne slávny meč. Prišiel aj so svojou manželkou Čarnou, s ktorou žijú v súlade s kresťanskými tradíciami a pri nohách sa im motá ich spoločná dcérka- Dabrava. Žalma sa do neho okamžite zamiluje, hoci má len necelých štrnásť rokov. Imponuje jej Mojmírova mužnosť a divokosť. Keďže u Slovanov je mnohoženstvo povolené, Žalma sa stane jeho ženou. Keď sa však stretne s Veľkým Selénom, jej city sa presunú iným smerom. Žalma cíti, že našla osudového muža, s ktorých chce zdieľať spoločný osud. Po narodení dcéry Miruny sa všetko skomplikuje. Mojmír si želal syna a navyše je každému jasné, že otcom dieťaťa je Veľký Selén. Nad osudom jedného z posledných slovanských kmeňov sa začnú sťahovať mraky...

Príbeh o Selenovi nie je ničím výnimočný, no dozviete sa v ňom o niektorých slovanských zvykoch, predstaví vám Triglova, mocnú Mokoš, chvíľu nás dejom knihou sprevádzať arabský veľvyslanec.
Román je obohatený o citáty zo starých kroník, ktoré písali doboví historici a kráľovskí pisári.
Legenda o Selenovi má niekoľko svetlých okamihov, ale ako celok je to priemerná historická story.