piatok 24. februára 2017

RECENZIA: David Benioff - Mesto zlodejov (Ikar, 2009)


HODNOTENIE:  *****

"Blízkosť smrti ma nedesila tak veľmi, ako by mala. Pridlho som sa bál až priveľmi: bol som príliš vyčerpaný a hladný n to, aby som čokoľvek prežíval s patričnou intenzitou. Ak sa môj strach zmenšil, nebolo to tým, že by mi vzrástla odvaha. Moje telo bolo slabé a opotrebované, že sa mi nohy triasli od úsilia, aby som stál vzpriamene. Nedokázal som si robiť veľké starosti o nič vrátane osudu Leva Beniova" (s.225). 




Priznám sa, že o tejto knihe som predtým nepočul, ale napokon som si ju prečítal na doporučenie mojej kolegyne z práce. Aký je výsledok?

Lev Abramovič Beniov je starý pán, ktorý sa rozhodne vyrozprávať svojmu dospelému vnukovi jednu epizódu svojho života. 
Keď mal Lev sedemnásť rokov, rozhodol sa bojovať proti nacistom. Levov otec bol známy básnik, no jedného dňa ho odviedla ruská NKVD Odvtedy ho nikto viac nevidel.
"Ak by Leningrad padol, padlo by Rusko, ak by padlo Rusko, fašizmus by si podrobil svet. Všetci sme v to verili. Ja v to verím ešte stále" (s.16). Obliehanie Leningradu. Lev Beniov si vezme od mŕtveho nemeckého vojaka niekoľko vecí, no prichytí ho pri tom červená armáda a zatknú ho za rabovanie. Vo väzení sa stretne s mladým ruským intelektuálom - Nikolajom Alexandrovičom Vlasovom, zvaným Koľa, ktorý študuje literatúru moskovskej univerzite. Koľa je veľký sukničkár a vo voľnom čase píše román pod názvom Dvorný pes. Má veľkú charizmu, dokáže si ľudí okamžite získať a dievčatá sú z neho hotové. Nedávno oslávil dvadsiate narodeniny. Červená armáda ho odsúdi za dezerciu a spoločne s Levom čakajú, kedy na nich vykonajú trest smrti. 
Plukovník a zároveň veliteľ NKVD daruje obom mladým mužom život. Pod jednou podmienkou. Jeho dcéra oslavuje narodeniny a on jej chce dať upiecť tortu. Má k dispozícii už všetky suroviny. Chýbajú mu len vajcia. A tak dá chlapcom úlohu. Ak prinesú do šiestich dní tucet vajec, daruje im život a zároveň dostanú  prídelové stravné lístky. Lenže ako zohnať za necelý týždeň vajca, ktoré stoja tisíce rubľov, keď okolo Leningradu prekvitá následkom nedostatku základných potravín kanibalizmus, všade naokolo pobehujú podozrievaví partizáni a zúriví nacisti?
Z Leva a Koľu sa stanú za tých šesť dramatických dní skutoční priatelia. Ten krátky čas, čo trvá ich napínavá misia, stretnú umierajúceho chlapca s vychudnutou sliepočkou (veľmi silná pasáž románu), stretnú vyhladované dievčatá, ktoré drsným spôsobom znásilňovali a mučili nacisti, Lev si zahrá šachovú partiu nielen o o svoj život, ale aj o život  o svojich priateľov s jedným vysoko postaveným nemeckým veliteľom (časť knihy, pri ktorej ani nedýchate) a zamiluje sa do drobnej ruskej ostreľovačky - Very.
Misia dvoch mladých mužov končí tragikomicky. Cynická časť s vajciami nemá chybu. 

Dramatický príbeh, ktorý prečítate na jeden nádych. Aj keď sa neodohráva priamo na vojnovej línii, pach smrti cítite všade naokolo. Nechýba humor, zaujímavé filozofické zamyslenia, akčné scény, sarkazmus, emócie: "Snívalo sa mi, že z oblohy padajú tučné dievčatá" (s.181). V knihe je všetko, čo očakávate od vynikajúceho románu.        



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára