nedeľa 12. marca 2017

RECENZIA: Stephen King - Stratení, nájdení (Ikar, 2015)

"-Posledný raz ťa varujem- zamrmlal Morries.
-Strč si svoje varovania do riti. Aj tú svoju sprostú mater. A buď ma zastreľ, alebo zmizni z môjho života. -
Morris Bellamy ho zastrelil" (s.22).

John Rothstein je vnímaný ako spisovateľská celebrita. Jeho knihy o dospievajúcom chalanovi Jimmovi Goldovi (podobnosť s Holdenom Caulfieldom z románu Kto chytá v žite) ovplyvní tisíce mladých čitateľov. Podobne ako Salinger, ani Rothstein už celé roky nevydal žiadne nové dielo. Na scéne sa zjavuje Morris Bellamy spoločne so svojimi kamošmi, aby sa pomstil Johnovi Rothsteinovi za to, že svojho hrdinu nechal zapadnúť do priemerného života, čím v ňom navždy uhasil plameň rebela. Bellamy zavraždí tvorcu svojho idolu aj svojich spolupáchateľov. Do kufra nahádže všetky Rothsteinove nevydané rukopisy spoločne s peniazmi, ktoré dostával za autorské práva a zakope ho na dvore svojho rodinného domu. Morris Bellamy je odsúdený za surové znásilnenie a trojnásobnú vraždu, za čo mu porota naparí doživotie.
Jeho pobyt za mrežami pripomína Mailerov román Katova pieseň
Uplynie mnoho rokov a do domu, v ktorom kedysi býval Morris Bellamy aj s matkou - kandidátkou na Pulitzerovu cenu, sa nasťahuje trinásťročný Peter Saubers so svojou deväťročnou sestrou Tinou a rodičmi Tomom a Lindou. Hospodárska kríza v roku 2009 nepriamo pripraví Petrovho otca o zdravie. Peter náhodne objaví na dvore ich domu kufor, ktorý pred mnohými rokmi zakopal na úteku Morris Bellamy. Aby pomohol svojej rodine v ťažkej finančnej situácii, posiela pravidelné obálky s peniazmi, ktoré pochádzajú zo zakopaného kufra. Robí to celé štyri roky, kým sa všetky neminú. Okrem toho číta rukopisy kedysi slávneho Johna Rothsteina. Táto časť románu pripomína Zafónov Tieň vetra, v ktorom hlavný hrdina pátra po minulosti tajomného autora. Peter Saubers si Jimma Golda doslova zamiluje. Ako čas plynie, teraz už päťdesiat osemročný Morris Bellamy dostane od poroty milosť a je prepustený na slobodu. Jeho jediným cieľom je získať dávno zakopaný kufor. A to za každú cenu...
Začína sa napínavý thriller, v ktorom vlk prenasleduje svoju korisť. Príchod detektíva Billa Hodgesa, poplašenej Holby Gibneyovej a študenta Harvardu Jeroma Robinsona - brata Tininej priateľky, ktorí sa snažia Petrovi pomôcť, akoby celý príbeh mierne parodovali.

King napísal román, ktorý sa skvelo číta. Prelínanie dvoch príbehov, napätie, humor (jeden z obľúbených soundtrackov Holby Gibneyovej pochádza z filmu Vykúpenie z väznice Shawshank, ktorého scenáristom je samotný Stephen King) a krvavé scény, najmä Morrisov výstup sekerou proti Arthurovi Hollidayovi  (v antikvariáte), silno. pripomína dnes už kultový film Táto zem nie je pre starých.

Stratení a nájdení je voľným pokračovaním Kingovho románu Pán Mercedes. Ten som síce zatiaľ nečítal, ale jeho voľné pokračovanie je pôsobivé.