streda 8. marca 2017

RECENZIA: Irvine Welsh - Heráci (Argo, 2014)

"Za pár generací po nás pes neštěkne. Budou z nás akorát divně vyhastrošený panáci na vybledlejch fotkách, který si nějakej zoufalej znuděnej potomek občas vytáhne ze šuplíku. O našem životě asi žádnej slavnej píčus film nenatočí, žejo" (s.611).

Nedávno dorazilo (aj do slovenských kín) pokračovanie kultového filmu Trainsportting. Pred dvadsať jeden rokmi tento nezabudnuteľný film pootvoril dvere do Hollywoodu Ewanovi McGregorovi.
Heráci je akýmsi predpríbehom vyššie spomínaného kultového snímku.
Máme tu Škótsko, osemdesiate roky. V Británii vládne železná lady - Margaret Thatcherová, po celej krajine sa rozrastajú robotnícke štrajky, ktorých priamym aktérom je aj Mark Renton, hlavný hrdina príbehu. Mark je predstaviteľ typickej strednej vrstvy. Chodí na vysokú školu, má kamarátku z detstva - Hazel (dievča pripomínajúce postavy z románov Johna Greena, ten typ kamošky, ktorá pribehne na pomoc vždy, keď sa cítite mizerne), perspektívny vzťah s krásnou Fionou a futbalové srdce, ktoré patrí škótskemu futbalovému klubu - FC Hibernian. Mimochodom predzápasová atmosféra a bitky s policajtmi počas robotníckych štrajkov perfektne vystihujú atmosféru, ktorá vládla v osemdesiatych rokoch vo Veľkej Británii.
V živote Marka Rentona nastane zlom vo chvíli, keď zomrie jeho postihnutý brat, ktorého všetci prezývali "Dejvík."
V Londýne sa Mark dostane do partie, v ktorej sú najväčšou prioritou tvrdé drogy: "Život by měl vypadat tak, jakej je na heráku" (s. 517). Onedlho aj pre Marka Rentona predstavuje heroín celý svet. Rozíde sa s Fionou a dáva prednosť jednorázovým rýchlovkám. Preruší kontakty s rodinou, vykašle sa na štúdium, celý čas trávi zháňaním prachov na heroín a poflakovaním sa s kamarátmi a kamarátkami, ktorí tiež šliapu na drogách - Johnym, Sifonom, Tommym, Dannym (Spudom), Francom, Keitom, Mattym, Mariou, Simonom, Alison...
Pri jednej akcii skoro celú partiu chytí polícia a dajú im na výber. Buď väzenie alebo odvykačka.

Drsne napísaný príbeh, ktorý nemoralizuje, v podstate len opisuje drogovú scénu. Viacero strán je písaných formou denníkových záznamov, ktoré si vedie Mark Renton počas pobytu v liečebni. Nie je dôležité ako príbeh vyvrcholí, dôležitá je predovšetkým atmosféra. Príliš veľa heroínu, futbalové bitky, sociálna situácia vo Veľkej Británii v osemdesiatych rokoch počas "thatcherovskej" éry, mnoho vulgarizmov, sexu a hovorových slov: Kdyby mě zabil každej píčus, co mi kdy řek, -Seš mrtvej-, musel bysem  mít kurva devěadevadesát životu!" (184).
Irvine Welsh je stále vo veľkej forme.