utorok 30. októbra 2018

RECENZIA: Sara Novic - Dievča vo vojne (Motýľ, 2017)

"Po chvíli mi bolo jasné, že zhluky ľudí neboli statické, ale spoločne sa presúvali k niečomu, čo som pre svoju výšku nevidela. Vír postáv sa nakoniec dotlačil z dvora na hlavnú ulicu, takže som zbadala to, čo všetkých zaujímalo. Chvejúcu sa skupinku mužov a chlapcov s takým výrazom hrôzy na tvári, že som aj ja pochopila, kto sú." (s.53).

Ana Juricová prežije ako malé dievčatko na vlastnej koži občiansku vojnu v Juhoslávii so všetkými hrôzami a utrpeniami, ktoré ju sprevádzali. Býva v Záhrebe so svojimi rodičmi a mladšou sestrou Rahelou, ktorá je vážne chorá. Aj preto sa ju rodičia rozhodnú poslať do Ameriky, kde má väčšinu šancu na prežitie, čo sa im napokon aj úspešne podarí. Ana prežije masaker pri ktorom zahynú obaja jej rodičia. Pridá sa k domobrane a dostáva do rúk vlastnú zbraň. Zo Záhrebu sa jej podarí utiecť za veľmi dramatických okolností...

Uplynie niekoľko rokov. Ana vyrastá spoločne so svojou mladšou sestrou v New Yorku, kde ich obe vychovávajú náhradní rodičia Laura a Jack. Ana študuje na univerzite literatúru a chodí s chalanom menom Brian. Aj keď od tragických udalostí uplynulo už relatívne dlhé obdobie, Ana sa stále budí s nočnými morami a nedokáže sa úplne zaradiť do života. Minulosť má čoraz väčší vplyv aj na jej vzťah s Brianom. Vie, že ak sa chce vyrovnať s vlastnými spomienkami, musí sa vrátiť na miesta, ktoré tak výrazne poznačili jej doterajší život. Tuší, že sa po rokoch znovu stretne so svojim najlepším kamarátom z detstva Lukom a sama nevie, čo má od toho všetkého očakávať. Stojí na letisku a zamyslene prechádza terminálom...

Román mladej autorky má viacero silných miest (najmä vojna v Juhoslávii a povojnová situácia v krajine sú opísané bravúrne, no napríklad život v Spojených štátoch je spracovaný dosť staticky). Celkovo však dobre odvedená práca, nedá sa povedať, že by som sa pri niektorej kapitole vyslovene nudil, ani postavám nemám veľmi čo vytknúť, príbeh odsýpa a zbytočne sa nezamotáva a nekomplikuje nezmyselnými zápletkami. Takže taký lepší nadpriemer.