RECENZIA: C.J. Tudorová - Kriedové správy (Ikar, 2018)

HODNOTENIE:  ****                      KNIHA MESIACA OKTÓBER

" - Už som ti povedal. Priniesol som ti správu. -
 - Akú? -
 - Daj si pozor na kriedové panáčiky. -
 - Tomu nerozumiem. -
 - Myslíš si, že ja áno? - Urobil krok ku mne.  - Nazdávaš sa, že tu chcem byť? Naozaj veríš, že chcem byť mŕtvy? Myslíš si, že chcem takto odporne smrdieť? - " (s.124).

Asi každý z nás si spomenie na partiu, ktorá bola v detstve a v období dospievania našou druhou rodinou. V spoločnosti kamarátov sme prežívali prvé lásky, sklamania, radosti, ale aj bitky, hádky a uzmierenia. Boli to silné vzťahy a zážitky, ktoré s rôznou intenzitou pretrvali neraz až do dospelosti.

"Otvorím obálku, ktorú som dostal dnes ráno, a zase si prezriem jej obsah. Neobsahuje list, ale správa je jasná - panáčik so slučkou uviazanou okolo krku.
Je nakreslený ceruzkou, čo nepôsobí dosť hrozivo. Možno preto odosielateľ vložil do obálky ako dodatočnú pripomienku aj niečo iné. Prevrátim ju hore dnom a predmet z nej vypadne na stôl v malom obláčiku prachu. Je to kúsok bielej kriedy. " (s.58).

Edward Adams, prezývaný Eddie Monštrum, je hlavným hrdinom a zároveň rozprávačom príbehu, ktorý sa odohráva v mestečku Andenbury, súbežne v roku 1986 a 2016. Eddieho partiu tvoria malý zbohatlík Tučný Gav, Mickey Cooper, prezývaný Železný Mickey, David Hopkins alias Hoppo a malá divoška Nicky Martinová. Pätica priateľov sa stretáva po škole za mestom, kde stvárajú rôzne dobrodružstvá. Život im znepríjemňuje starší brat Železného Mickeyho, Sean Cooper so svojimi poskokmi, ktorí mladších chlapcov a dievčatá veľmi radi terorizujú. Občas stihne do sporu zasiahnuť pán Halloran, miestny učiteľ, no viackrát sa stane, že je niekde mimo a vtedy je to pre menšie deti hotové peklo. Napriek tomu, že Andenbury je nenápadné mestečko, dôjde k nemu k viacerým záhadným úmrtiam. Vyzerá to tak, že k ich objasneniu by mohli prispieť čudné kresby kriedových panáčikov. V roku 2016 sa po rokoch vracia do mesta Železný Mickey a staré rany sa začnú opäť otvárať. Je načase všetky tie záhadné ´úmrtia a nešťastné náhody (?) konečne definitívne uzavrieť, hoci viacerým ľuďom to spôsobí nemálo problémov a bolesti...

Výborná kniha, ktorá je klasickým dobrodružným románom s prvkami krimi a hororu. Udrží vás v napätí v podstate až do poslednej kapitoly, príbeh sa viackrát nečakane zamotá, ani jedna z postáv nie je vyslovene kladná ani záporná, každá v sebe skrýva nejaké temné tajomstvo, ktoré v sebe potláča. Neviem či to bol len môj pocit, ale pokiaľ ste čítali Kingov monumentálny román To, pri čítaní Kriedových správ sa vám určite vybaví istá podobnosť. A vlastne to je asi jediná moja výčitka smerom k autorke, ale v podstate mi to vôbec neprekážalo. Zase by som románu krivdil, keby som ho upodozrieval z plagiátorstva. Povedzme, že sa len mierne inšpiroval.